مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

۱۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اکوایران: اتحادیه اروپا در حال نزدیک شدن به هدف خود برای پر کردن ذخایر گاز دو ماه پیش از موعد است، این قاره برای زمستان سختی آماده می شود زیرا روسیه عرضه را محدود کرده و قیمت انرژی در سراسر این قاره افزایش یافته است.

اروپا خود را برای زمستان آماده می‌کند؛ ذخیره گاز و بازگشت به زغال سنگ

پس از حمله روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های بسیاری را علیه روسیه وضع کردند. تحریم ها برای متوقف کردن روسیه و جلوگیری از تأمین بودجه این کشور در جنگ وضع شد، در این شرایط روسیه هم برای تلافی، جریان گاز صادراتی به اروپا را کاهش داد و گاهی اوقات این جریان را قطع کرد. با این شرایط قیمت گاز در اروپا به شدت بالا رفت و اکونومیست پیش بینی کرد که روسیه احتمالا نتواند ذخایر انرژی خود را برای زمستان تکمیل کند. ولی در گزارش ماه آگوست اروپا بهتر از انتظارات عمل کرده و هدف ذخیره سازی را زودتر از موعد محقق کرده است.

بلومبرگ می‌گوید اتحادیه اروپا در حال نزدیک شدن به هدف خود برای پر کردن ذخایر گاز دو ماه پیش از موعد است، این قاره برای زمستان سختی آماده می شود زیرا روسیه عرضه را محدود کرده و قیمت انرژی در سراسر این قاره افزایش یافته است.

هدف اروپا پر کردن ذخایر تا سقف ۸۰ درصد برای یک نوامبر (دهم آبان) است ولی طبق داده های موجودی زیرساخت های گاز اروپا، اتحادیه اروپا تا ۲۷ آگوست (پنجم شهریور) ۷۹.۴ درصد از ذخایر گازی زمستان را پر کرده است.

 اتحادیه اروپا برای مدیریت وضع موجود، قوانین ذخیره سازی خود را در اوایل سال جاری تغییر داد و تقویت کرد.

ذخیره سازی گاز به جذب شوک های عرضه کمک می کند و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سوخت مصرفی در زمستان را تامین میکند. با ذخایر بیشتر کشورهای اروپایی در موقعیت بهتری در مواجهه با کاهش بیشتر عرضه از سمت روسیه قرار می گیرند، مثلا گاز پروم تعمیرات غیر منتظره خط لوله نورد استریم را در روز چهارشنبه آغاز می کند که اگر ذخیره سازی انجام نشود انرژی اروپا دچار شوک میشود.

کاهش دما در هفته بعد که سراسر اروپای شرقی و بخش های از شبه جزیره ایبری (در جنوب غربی اروپاست و شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل الطارق می باشد) را در برمی‌گیرد به کشورها کمک می‌کند تا گاز بیشتری ذخیره کنند زیرا انتظار می‌رود به خاطر خنک شدن هوا، انرژی کمتری مصرف شود.

روز دوشنبه قیمت گاز طبیعی اروپا کاهش پیدا کرد زیرا آلمان اعلام کرد که ذخایر گازی اش زودتر از موعد پر می‌شوند، این کاهش، کمترین کاهش قیمت گاز از ماه مارس است، قیمت ها در یک سال گذشته در یک حرکت افزایشی شدید بیشتر از ۶ برابر شده است و این کاهش قیمتی فقط یک تسکین در مقابل افزایش‌های شدید قیمتی است.

 اتحادیه اروپا تصمیم دارد وابستگی خود را به روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده انرژی منطقه در سال های گذشته، کاهش دهد. این جریان های انرژی قرار است با انرژی های تجدید پذیر رو به رشد جایگزین شود و راندمان بیشتر و واردات گاز خط لوله و گاز طبیعی مایع از سایر تامین کنندگان در منطقه مانند مدیترانه، آفریقا، خاورمیانه و ایالات متحده جایگزین شود.

رییس کمیسیون اروپا در ابتدای سال جاری گفت: حداقل سطح انرژی در ذخایر گاز به تامین امنیت عرضه انرژی در فصل زمستان و تابستان پیش رو کمک میکند.

اورسولا فون رییس کمیسیون اروپا در روز دوشنبه گفت اتحادیه اقداماتی را برای مداخله در بازارهای برق و مداخله کوتاه مدت برای کاهش هزینه‌های فزاینده برق انجام خواهد داد و به دنبال شکستن رابطه قیمت برق با گاز است.

در ۲۷ آگوست (پنجم شهریور) ذخایر گاز لهستان و پرتغال تقریبا به طور کامل پر شده است و داده های جی آی ای نشان می دهد که ایتالیا تا ۸۱ درصد، مجارستان ۶۲ درصد و بلغارستان تا ۶۰ درصد از ذخیره سازی خود را انجام داده‌اند‌.

در آلمان ذخایر گاز به سرعت پر می‌شوند و رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت هدف ذخیره سازی ۸۵ درصدی انرژی در ماه اکتبر (دهه اول آبان)، احتمالا در ماه آینده تکمیل خواهد شد.

کلاوس مولر رئیس آژانس شبکه فدرال، در مصاحبه ای با بلومبرگ در اوایل ماه گفت: با تکمیل کامل ذخایر انرژی، آلمان ممکن است نتواند زمستان را پشت سر بگذارد اگر روسیه جریان انرژی را قطع کند آلمان زمستان سختی خواهد داشت.

این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده انرژی، در حال راه اندازی کارخانه‌های زغال سنگ برای کاهش مصرف گاز است، و زیرساخت‌های آنلاین برای واردات گاز مایع از سراسر جهان راه اندازی شده است. این کشور برای واردات گاز مایع یک پایانه شناور را در زمستان راه اندازی خواهد کرد.

 الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در حالیکه از کسب و کارها می‌خواست تا مصرف انرژی را کاهش دهند گفت بهتر است مصرف‌ها کاهش پیدا کند و جیره بندی گاز انجام شود زیرا اگر روسیه جریان گاز را قطع کند ممکن است در زمستان با قطعی یک شبه گاز مواجه شویم که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی برای کشور خواهد داشت.

در این شرایط شرکت ها اولین ضربه را از سهمیه بندی انرژی خواهند خورد. بنابراین تکمیل ذخایر گاز زمستانی می‌تواند به عنوان ضربه گیر در شوک‌های ناگهانی عرضه گاز از سوی روسیه عمل کند ولی اروپا همچنان برای زمستان در مقابل روسیه آسیب پذیر خواهد بود.

منبع: اکوایران

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

اکوایران: آمریکا و اروپا هردو‌ در حال مبارزه با تورم هستند و رکود را به عنوان بحران آتی اقتصادی در نظر دارند، ولی دو قدرت برای حل این بحران‌ها با مشکلات متفاوتی روبه رو هستند.

طعم رکود در اروپا تلخ‌تر از امریکا

روز جمعه آمار اشتغال آمریکا منتشر شد که شرایط را برای دموکرات‌ها در انتخابات آتی بهتر کرد ولی رئیس بانک مرکزی آلمان نتوانست تقاضای افزایش حقوق کارگران را پاسخ دهد و گفت بهتر است کارگران در هنگام مذاکره برای دستمزد شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیرند.

یواخیم ناگل رئیس بانک مرکزی آلمان هشدار داد که در صورت تشدید وضعیت اقتصادی، آلمان با رکود مواجه خواهد شد، اما او در ادامه اضافه کرده با توجه به تورم بالا باید بانک مرکزی اروپا نیز افزایش نرخ بهره را دنبال کند، رئیس بوندس بانک آلمان گفت که درباره سیاست‌های های پولی باید از جلسه‌ای به جلسه دیگر تصمیم گیری شود.

 ای سی بی (ECB) در جلسه ماه گذشته نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و اعلام کرد که قصد دارد هزینه‌های وام را دوباره افزایش دهد. تورم در اروپا حدود ۹ درصد است که بیشتر از ۴ برابر تورم هدف می باشد. ناگل می‌گوید نگه داشتن سطح تورم هدف در سطح ۲ درصد بسیار مهم است.

چشم انداز اقتصادی شرایط را برای اروپا سخت‌تر کرده است، احتمال بروز رکود عاملی است که باعث شده برخی از تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را درباره نرخ بهره تعدیل کنند.

وابستگی آلمان به گاز روسیه چشم انداز اقتصادی را برای این کشور سخت‌تر کرده است، تورم بالا هم ناشی از بالا بودن هزینه سوخت است و احتمالا در آینده هزینه تأمین سوخت آلمان بیشتر از میزان تولید کشور خواهد شد. خشکی اخیر رود راین نیز حمل و نقل سوخت و کالای صنعتی از طریق این رود را دشوار کرده‌است که در صورت پائین ماندن سطح آب می‌تواند چشم انداز اقتصادی را برای نیمه دوم سال در آلمان بدتر کند‌، رییس بوندس بانک آلمان از کارگران خواست که هنگام مذاکره برای دستمزد وضعیت اقتصادی کشور را در نظر بگیرند.

آمریکا و اروپا هردو‌ در حال مبارزه با تورم هستند و رکود را به عنوان بحران آتی اقتصادی در نظر دارند. ولی دو قدرت برای حل این بحران ها با مشکلات متفاوتی روبه رو هستند، هزینه انرژی، سهم بالایی در تورم هر دو دارد ولی اروپا واردکننده انرژی است و در کشوری مانند آلمان احتمالا در نیمه دوم سال هزینه تامین انرژی بیشتر ازتولید کشور شود. با وجود بالا بودن هزینه انرژی، ایالات متحده از افزایش قیمت انرژی نفع هم می برد چون یکی از صادرکنندگان اصلی انرژی به اروپا و جهان است‌ و علاقه مند است با افزایش مالیات شرکت های نفتی از مصرف کنندگان حمایت کند.

 از طرفی، تصمیم گیری اقتصادی برای منطقه‌ای مانند اروپا سخت است، زیرا از کشورهای مختلف با تورم و سطح تولید متفاوت تشکیل شده است، افزایش نرخ بهره‌ای که آلمان از ای سی بی انتظار دارد حوزه اقتصادی یورو را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، وقتی بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن اعلام کرد که نرخ بهره را افزایش خواهد داد بازده اوراق قرضه در کشورهایی که ریسک اقتصادی و بدهی بیشتری داشتند به مقدار بیشتری افزایش یافت، بازده اوراق قرضه ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد اروپا به بالای ۴ درصد رسید و با وجود بدهی بالا احتمال نکول بدهی افزایش یافت. در این شرایط بانک مرکزی اروپا در جلسه‌ای فوری تصمیم به خرید اوراق قرضه کشورهای ضعیف‌تر گرفت که مخالف سیاست‌های انقباضی است.

همزمان با بازگشت نیروی کار با کاهشی شدن کرونا، موجی از استعفا در آمریکا شکل گرفت و منجر به رشد دستمزدها شد، به همین دلیل تقاضا برای افزایش دستمزد در آمریکا در مقطع کنونی کمتر از اروپاست و همین مسئله هم در کاهش نرخ بیکاری آمریکا بی تأثیر نبوده است.

  آمار بیکاری آمریکا حاکی از شرایط رکودی نیست، داده‌های وزارت کار ایالات متحده برای ماه جولای در روز جمعه منتشر شد و نشان داد که نرخ بیکاری در بیش از نیمی از ایالت های آمریکا کاهش یافته است و ۲۲ ایالت نرخ بیکاری زیر ۳ درصد دارند. کمترین نرخ بیکاری برای ایالت مینه سوتا است و در ۲۶ ایالت در مقطعی در سال جاری کمترین نرخ بیکاری تجربه شده است. آمار بیکاری کاهشی، به فدرال رزرو قدرت و جرات افزایش بی رحمانه نرخ بهره را داده است. ولی در اروپا تقاضای افزایش دستمزد هم بر نگرانی‌های تورمی از آینده می‌افزاید.

در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره، آمار کار برای جوبایدن رییس جمهور آمریکا و دموکرات‌ها مثبت است تا محبوبیت از دست رفته خود را به خاطر تورم بالا بهبود دهند و وجود رکود در آمریکا را رد کنند‌.

در این شرایط در بعضی از بخش‌های اقتصادی بیکاری رشد کرده است، مشاغل ساختمانی از بخش‌هایی هستند که اشتغال در آن‌ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده و با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو شرایط برای سازندگان مسکن سخت‌تر خواهد شد.

منبع: بلومبرگ (لینک)

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

خرید انواع گواش و مارکت های گواش

گواش یکی از بهترین رنگ ها و ابزارهای نقاشی است که کودکان را میتوان با آن آشنا کرد. گواش از رنگدانه ها و مایع حلال تشکیل شده است. استفاده زا این رنگ های جذاب برای کودکان بسیار دلپذیر و سرگرم کننده و زیباست. خرید گواش یکی از نیاز های بسیاری از پدر و مادرهاست که میتوانند با خرید آن اقدام به رفع نیاز کودکان خود کنند. دراین محتوا در دسته بندی خرید گواش نوین پارسه در مورد خرید آن، قیمت گواش ، انواع گواش، کاربرد گواش و بهترین مارک گواش صحبت کرده ایم که امیدواریم این مقاله توانسته باشد برای شما بسیار موثر واقع شود.

خرید گواش امروزه برای بسیاری از ما پدر و مادر ها برای آغاز سال تحصیلی یا دوران تحصیل کودکانمان مهم است، استفاده از گواش باعث افزایش خلاقیت و حس هنری آنها میشود و بنابر این استفاده از گواش میتواند برای بسیاری از کودکان مفید باشد.

گواش در واقع نوعی از رنگ است که از ترکیب با آب تشکیل میشود ، رنگدانه هایی که سبب تشکیل آن میشوند در واقع هرکدام به صورت جداگانه ای بدست آمده و ساخته میشوند. از گواش برای نقاشی کردن و سبک های خاصی از طراحی و نقاشی استفاده میشود و بطور عمومی از گواش استفاده متداول نمی گردد.

کاربرد گواش

گواش با توجه به اینکه از آبرنگ غلیظتر است و اثر بیشتری از خود بر روی کاغذ می گذارد دارای ماندگاری بیشتری نیز هست و نیاز به ترکیب شدن با آب ندارد و تنها با رنگ سفید می توان غلظت آن را بیشتر کرد. رنگ سفید اثرهای رنگهای گواش را بهتر می کند و میتوان از رنگ سفید برای روشن تر کردن طیف رنگی گواش نیز استفاده کرد.

طراحان و نقاشان حرفه ای تابلو های نقاشی بسیار زیبای خود را با استفاده از این نوع رنگ نقاشی و ابزار نقاشی می کنند و به کمک گواش میتوان تصاویری بسیار بدیع و زیبا خلق نمود. همانطور که برایتان گفتیم بهترین نقاشان و طراحان از نقاشی با گواش لذت می برند و علاقمند کار با گواش هستند.

گفته می شود که بسیاری از انیمیشن های تاریخ سینمایی دنیا در مرحله اسکچ و پس از اسکچ ساده با رنگ گواش نیز رنگ آمیزی میشوند تا طرح رنگی آن را نیز بتوان دید و سپس به مراحل بعدی طراحی دو بعدی کامل یا طراحی سه بعدی انیمیشن رفت.

آبرنگ و گواش شباهت بسیاری دارد و تشخیص این دو از هم پس از طراحی گاهی میتواند دشوار باشد. در گواش غلظت رنگ بالاتر است و در آبرنگ غلظت آن بیشتر است وآب بیشتری در درون آبرنگ حین طراحی استفاده میشود.

انواع گواش | بهترین مارک گواش

گواش دارای انواع مختلفی است که در این بخش از فروشگاه نوین پارسه در مورد انواع گواش ها نیز توضیحاتی خدمتتان نوشته ایم که بایستی خوانده و مطالعه نمایید. گواش در چندین قالب و بسته بندی خاص انجام میشود که در این قسمت برایتان آنها را معرفی می کنیم.

گواش ظرفی

گواش ظرفی یکی از پراستفاده ترین و محبوب ترین گواش های موجود در بازار است. در این نوع از بسته بندی، گواش در ظرف های شیشه ای و یا پلاستیکی درب دار نگهداری میشود و استفاده از این نوع از گواش ها در بین کودکان و افراد مبتدی بیشتر است.

در برخی از برند های گواش در درون ظرف شیشه ای یا پلاستیکی آن مقداری گیلیسیرین اضافه می کنند تا طول عمر رنگ بیشتر شده و خشک شدن آن جلوگیری به عمل آید.

گواش تیوپی

این نوع از بسته بندی گواش در تیوپ های آلومینیومی یا پلاستیکی معروف بصورت خمیر مانند تولید و در بازار ها عرضه می گردند. برای استفاده از گواش تیوپی ان را برروی پالت نقاشی خود قرار می دهند و سپس با اضافه کردن کمی آب رنگ را رقیق کرده و به راحتی با قلم مو بصورت نرم و آرام رنگ را برروی کاغذ می کشند.

گواش قرصی

گواش قرصی یکی دیگر از انواع گواش هایی است که در بین انواع گواش وجود دارد. در گواش قرصی بسته بندی به شکلی است که گواش در قرص مکعب یا دایره ای عرضه شوند و ساختاری جامد سخت مانند قرص آبرنگ ها دارند. پس از اتمام فرص گواش شما میتواند کد رنگ انتهای پالت گواش خود را مشاهده کرده و همان رنگ را بصورت تکی تهیه کنید.

منبع: گواش

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

اثر سیاست پولی فدرال رزرو بر بازار سرمایه؛ سقوط وال‌استریت ادامه‌دار شد

صعود شاخص دلار آمریکا در پی عزم فدرال رزرو برای مهار تورم به قرمزپوشی وال‌استریت برای دومین هفته متوالی منجر شد. در این شرایط اگر فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی را با جدیت ادامه دهد، سقوط ارزش بیشتری در انتظار شاخص‌های بورسی بازار سرمایه آمریکا است. با این وجود در ساعات پایانی هفته جاری نرخ بیکاری آمریکا برای ماه اوت اعلام شد و نشان داد بر تعداد بیکاران در این کشور افزوده شده است. در این شرایط فعالان بازارهای مالی آمریکا منتظر اظهار نظر اعضای فدرال رزرو در خصوص استمرار سیاست‌های انقباضی سختگیرانه یا کاهش آن با هدف بهبود بازار اشتغال هستند. باید دید سیاست‎‌گذاران میان تورم و بیکاری کدام گزینه را انتخاب می‌کنند.

اثر سیاست پولی فدرال رزرو بر بازار سرمایه؛ سقوط وال‌استریت ادامه‌دار شد

به گزارش اکوایران، شاخص‌های اصلی وال‌استریت ظرف یک هفته اخیر در مسیر کاهش ارزش قدم برداشتند به نحوی که 3.08 درصد از ارزش S&P500 و 3.83 درصد از ارزش نزدک و همچنین 2.7 درصد از ارزش داوجونز ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای منتهی به روز جمعه دوم سپتامبر کاسته شد.

سقوط S&P500 ادامه‌دار می‌شود

شاخص S&P500 بازار سهام ایالات متحده آمریکا تا روز جمعه دوم سپتامبر تا 3 هزار و 932 واحد عقب نشست و به این ترتیب در بازه زمانی یک ماهه این شاخص بورسی افتی 4.3 درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. همچنین ارزش این شاخص بورسی نسبت به زمان مشابه در سال قبل 143.29 درصد کاهش داشته است.

در حالی که کاهش تورم ماهانه آمریکا برای ماه ژوئیه پس از رکوردشکنی 40 ساله تورم در ماه ژوئن باعث شده بود تا فعالان بازارهای مالی آمریکا به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو امیدوار شوند، جروم پاول در سخنرانی خود در روز 26 اوت بر استمرار سیاست رشد نرخ بهره در آمریکا تا مهار کامل تورم تاکید کرد. سخنان پاول خط بطلانی بر امیدهای فعالان بازارهای مالی برای کاهش سیاست انقباضی بود و باعث شد تا از سویی ارزش شاخص دلار آمریکا ظرف یک هفته اخیر مجدد اوج بگیرد و از سوی دیگر سرمایه بیشتری از بازارهای مالی خارج شود. شاخص دلار آمریکا تا روز جمعه دوم سپتامبر تا مرز 110 واحدی شدن پیش رفت؛ اسکناس آمریکایی تا 109.95 واحد پیش رفت که این رقم بیشترین میزان ارزش اسکناس آمریکایی ظرف 20 سال اخیر بود.

طبق پیش‌بینی مدل‌های کلان جهانی، Trading Economics پیش‌بینی می‌کند که این شاخص بازار سهام ایالات متحده تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی تا 3 هزار و 941 واحد عقب بنشیند، همچنین این شاخص تا پایان امسال به 3 هزار و 613 واحد عقب‌نشینی داشته باشد.

ارمغان داده‌های اشتغال برای بازار سهام آمریکا

در روزهای پایانی هفته گزارش حقوق و دستمزد آمریکا برای ماه اوت منتشر شد؛ میزان استخدام در این ماه بهتر از انتظار بود و این موضوع زمینه خوش‌بینی نسبت به بهبود فعالیت اقتصادی را میان فعالان بازار رقم زد و از رشد وال‌استریت برای ساعاتی حمایت کرد، اما در ادامه انتشار داده‌های بیکاری در آمریکا، این خوش‌بینی را منتفی کرد. نرخ بیکاری آمریکا برای ماه اوت تا 3.7 درصد افزایش داشت که این موضوع سیگنالی منفی از وضعیت کنونی اقتصاد ایالات متحده است. در این شرایط فعالان بازارهای مالی آمریکا در انتظار واکنش سیاست‌گذاران فدرال رزرو نسبت به داده‌های اشتغال هستند. باید دید با وجود رشد نرخ بیکاری، همچنان فدرال رزرو بر سیاست‌های سختگیرانه تورمی به منظور کنترل تورم تأکید دارد یا خیر.

بر اساس گزارش وزارت کار ایالات متحده افزایش نرخ بیکاری به دلیل ورود 700 هزار نیروی جدید به بازار کار بود که تعداد افراد حاضر در بازار کار را به رکورد جدیدی رساند. 

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

تراز تجاری ایران و ترکیه مثبت شد. مبادلات تجای این کشور در ۷ ماه نخست سال میلادی ۳۳درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اداره آمار ترکیه آماری منتشر کرده است که نشان می‌دهد ارزش تجارت ایران و ترکیه در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه آن افزایش یافته است.

به نقل از مشرق‌، ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۸۷۷میلیارد دلار بود در مدت مشابه سال جاری به ۳.۸۴۷میلیارد دلار افزایش یافت.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱.۷۰۲میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۵۰۷ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

رشد واردات ترکیه از ایران در ۷ ماهه امسال نسبت به صادرات این کشور بیش از ۴ برابر بوده است. ترکیه در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی ۲.۱۴۵ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۵۶درصدی همراه بوده است. ترکیه در ماه های ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳۷میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

تراز تجاری ایران با ترکیه در ۷ ماهه سال جاری میلادی به میزان ۴۴۳میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

بر اساس این گزارش در جولای ۲۰۲۲ واردات ترکیه از ایران رشد ۲۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۴۱.۶۳میلیون دلار رسیده است. صادرات ترکیه به ایران در همین ماه رشد ۱درصدی داشته و به ۲۴۱.۲۶۸میلیون دلار رسیده است.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

تولید سالانه دو میلیون خودرو، شکست انحصار بازار، حذف قرعه‌کشی شرکت‌ها، کنترل قیمت بازار، فروش سهام دولتی خودروسازان، واردات و … ازجمله وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی و یارانش بود. اما اکنون پس از گذشت یک سال از فعالیت دولت او، به نظر می‌رسد وزارت صمت سیاست اجرایی دقیقی در رابطه با صنعت و بازار خودرو ندارد.

خودرو

به گزارش تچارت‌نیوز، خرداد ماه سال گذشته، یعنی زمانی که ابراهیم رئیسی به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری وارد کارزار انتخاباتی شد، صنعت خودروسازی را از دغدغه‌های مهم و قابل احترام مردم برشمرد. از این رو در همان زمان وعده داد تا تولید خودرو در گام اول به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و در گام بعدی به دو میلیون دستگاه در سال برسد. تعیین قیمت عادلانه و شکست انحصار بازار از دیگر برنامه‌هایی بود که رئیسی در زمان انتخابات به آن اشاره داشت.

سید رضا فاطمی‌امین که از زمان تولیت ابراهیم رئیسی بر آستان قدس رضوی از یاران او بود، در دولت سیزدهم هم در سمت وزیر صمت همراه رئیسی شد. اکنون که عمر وزارت فاطمی‌امین از یک سال عبور می‌کند، همچنان پرونده استیضاح او روی میز نمایندگان مجلس باز است. برخی از نمایندگان هم فعلاً دست نگه داشته‌اند تا پس از تفکیک وزارت صنایع و معادن از بازرگانی، رئیسی دو وزیر جدید به مجلس معرفی کند و بدین شکل فاطمی‌امین دومین خروجی کابینه لقب بگیرد.

بازار خودرو باعث برکناری فاطمی‌امین می‌شود؟

شرایط بازار خودرو در یک سال اخیر ازجمله دلایل اصرار نمایندگان برای برکناری فاطمی‌امین به حساب می‌آید. البته ناتوانی در کنترل و تنظیم بازار کالاهای اساسی، شرایط نامساعد معادن کشور و نابسامانی تجاری باعث شد تا پیش از این وی از مجلس کارت زرد بگیرد.

وزیر کارت زردی دولت سیزدهم با وعده‌های بی‌شماری برای احیای صنعت خودروسازی روی کار آمد. اما هفت وعده اصلی او را می‌توان در حذف قرعه‌کشی شرکت‌ها، آزادسازی واردات، واگذاری سهام دولتی خودروسازان، کاهش قیمت، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید و مجوعه‌سازی تولید خودرو و قطعه خلاصه کرد. گرچه اجرای تمام این موارد نیاز به برنامه‌ای چندساله دارد، اما پس از گذشت یک سال آیا وزارت صمت در این مسیر حرکت می‌کند؟

برای بررسی این موضوع شاید بهتر است ابتدا به بررسی وعده‌های مشترک رئیس جمهوری و وزیرش بپردازیم. افزایش تیراژ تولید و رسیدن به تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا دو میلیون دستگاه اولین وعده مورد بررسی است.

افت ۲٫۹ درصدی تولید

آمار وزارت صمت حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ میزان کل خودروهای تولیدشده ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه بود. یعنی افت ۲٫۹ درصدی نسبت به حجم تولید ( ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه) سال پیش از آن. روند نزولی تولید در بخش سواری‌ها مشهودتر است و ۳٫۹ درصد کاهش تولید در آن دیده می‌شود. در سال گذشته خودروسازان ۸۶۸ هزار و ۱۳۰ دستگاه خودرو سواری تولید کردند.

گرچه برخی معتقدند که دولت سیزدهم از میانه سال رسماٌ تصدی صنایع را بر دست گرفت و این آمار را نباید متوجه آن دانست، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدات در نیمه دوم سال گذشته به‌مراتب کمتر بود. به‌عنوان مثال در اسفند ماه که هفت ماه از حضور فاطمی‌امین در وزارت صمت می‌گذشت میزان کل خودروهای تولیدی به ۶۰ هزار و ۵۲۰ دستگاه رسید. این آمار در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۹ افت ۲۴٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

نمودار زیر روند تولید خودرو در سال گذشته را به تفکیک ماه به تصویر می‌کشد. گذشته از تیراژ تولید، آیا این نمودار سینوسی از یک سیاست و برنامه مدون حکایت دارد؟

خودرو

آمار مربوط به امسال نیز چندان امیدوارکننده نیست. طبق گزارشی که سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به بورس ارائه داده‌اند، تا پایان پنج ماه ابتدایی امسال آن‌ها ۳۸۸ هزار و ۳۳۲ دستگاه انواع محصول سواری و وانت تولید کرده‌اند. گرچه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲٫۵ درصدی تولید را ترسیم می‌کند، اما آیا با ادامه این روند می‌توان وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را در سال جاری محقق ساخت؟

افزایش قیمت خودرو تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان

از دیگر وعده‌های مشترک رئیسی و فاطمی‌امین می‌توان به ساماندهی بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها اشاره کرد. اما بررسی بازار نشان می‌دهد که دولت در این زمینه هم نتوانست موفق عمل کند. قیمت‌های ارائه‌شده در بازار حاکی از آن است که تعدادی از محصولات تولیدی در طول یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

در جدول زیر به بررسی مقایسه‌ای ۱۴ خودرو پرطرفدار داخلی پرداخته‌ایم. همان‌طور که مشخص است نه‌تنها هیچ یک از محصولات افت قیمت نداشته‌اند، بلکه جملگی مسیر افزایشی را پیموده‌اند. به‌عنوان مثال خودرو دنا معمولی که در مرداد سال گذشته ۲۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شد، در مرداد امسال به ۴۰۶ میلیون تومان هم رسید. یعنی رشد ۱۱۶ میلیون تومانی در این مقطع زمانی.

به‌رغم آنکه ابراهیم رئیسی وعده عادلانه‌کردن قیمت‌ها را داده بود، در یک سال گذشته خرید خودرو از رؤیا به افسانه تبدیل شد. آن‌هایی که صاحب خودرو بودند بدون هیچ تلاشی دارایی خود را ارزشمندتر یافتند و افراد فاقد خودرو از خرید فاصله گرفتند. آیا می‌توان از چنین وضعیتی با عنوان عدالت یاد کرد؟

مطالعه بیشتر:

 ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر با واردات خودروهای بالای ۲۰هزار دلار

انحصار کاهش یافت؟

شکست انحصار صنعتی و کوتاه کردن پای دلالان از بازار خودرو شعاری است که تقریباً هر دولتی به آن تأکید دارد. دولت سیزدهم نیز با همین شعار روی کار آمد و وزیر صنعت نیز بارها آن را تکرار کرد. اما چگونه می‌توان در یک اقتصاد دولتی انحصار شرکت‌های دولتی را از بین برد؟

واگذاری سهام دولتی خودروسازها، آزادسازی واردات، فعالیت خودروسازهای خارجی در کشور و عرضه خودرو در بورس کالا ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند تا حدود منجر به انحصارزدایی شود.

دولت رئیسی با قراردادن بند آزادسازی واردات خودرو در لایحه بودجه سال جاری عزم جزم خود را برای شکست انحصار خودروسازان داخلی نشان داد. در حالی که امید می‌رفت با اجرای واردات علاوه بر بهبود روند کیفی و کمّی تولید، قیمت‌ها نیز تا حدودی تعدیل شود، اما اکنون که نیمه سال رو به اتمام است هنوز خبری از واردات نیست.

مطالعه بیشتر:

 رونمایی از رانت جدید خودرویی/ واردات خودرو در انحصار چه کسانی است؟

انحصارزدایی با ایجاد انحصار!

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رئیس جمهوری هم که حدود ۱۰ روز پیش اتفاق افتاد از محدودیت‌های جدی در این زمینه حکایت داشت. محدودیت‌هایی که هفته گذشته با شرط و شروط جدید وزارت صمت هم مواجه شد. بر این اساس به نظر می‌رسد اگر وارداتی هم صورت بگیرد، تنها به سود چند شرکت خاص خواهد بود که اتفاقاً منافع مشترکی با خودروسازان داخلی دارند. بر این اساس می‌توان از ایجاد انحصاری جدید برای خودروسازان در صورت نهایی‌شدن واردات در نظر گرفت.

از سوی دیگر، در حالی که قرار بود سهام دولتی دو خودروساز کشور واگذار شود، اما این موضوع هم مشمول گذشت زمان شد و فعلاً خبری از واگذاری‌ها نیست. البته تجربه نشان می‌دهد که این اقدام هم یک چرخه باطل است که درنهایت باز هم دولت صاحب سهام می‌شود. اکنون نیز گفته می‌شود یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی احتمالاً در این واگذاری‌ها برنده شود که کارشناسان بازار امیدی به موفقیت این واگذاری احتمالی ندارند.

عرضه خودرو در بورس کالا دیگر سیاست دولت برای کوتاه‌کردن پای دلالان از بازار و تعدیل قیمت‌ها بود. سیاستی که به مرحله اجرا هم رسید. اما در این چرخه هم ایجاد انحصاری جدید برای خودروسازان مشهود است.

به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه، این خودروسازان هستند که عنان بازار را در دست دارند. به‌عنوان مثال یکی از خودروهایی که در سامانه یکپارچه کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، در بورس کالا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. در نتیجه این سیاست را هم می‌توان امتیازی جدید برای خودروسازان دانست. زیرا تا زمانی که خودروسازان زیر چتر حمایتی دولت قرار دارند بعید است که کمبود عرضه را جبران کنند. بدین شکل و در شفافیت کامل می‌توانند قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

مطالعه بیشتر:

 برنده کمبود عرضه خودرو در بورس کیست؟

تغییر رانت قرعه‌کشی خودرو

گرچه قرار بود با شروع سال جدید فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی حذف شود، اما در آستانه ورود به سومین فصل سال هم این فرآیند ادامه دارد. در این زمینه دولت تنها نحوه قرعه‌کشی خودرو را تغییر داد. یعنی گرفتن رانت انجام قرعه‌کشی از یک شرکت و دادن آن به شرکتی دیگر. بدین ترتیب فرآیند قرعه‌کشی از چندی پیش تجمیع و در سامانه یکپارچه خودرو انجام شد. اتفاقاتی که از ابتدا با اختلالات زیادی همراه بود. طوری‌که حتی نام برخی افراد در سامانه به‌عنوان برنده دیده می‌شد، اما در سایت خودروسازها خبری از اسامی آن‌ها نبود.

البته از ماه پیش چند خودرو به صورت محدود بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کوئیک و شاهین اشاره کرد. با این حال هنوز هستند افرادی که از سال گذشته اقدام به ثبت‌نام خرید خودرو کرده‌اند، اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند. مشتریان کوئیکS ازجمله این افراد هستند. بنابراین حذف قرعه‌کشی خودرو دیگر وعده‌ای است که پس از گذشت یک سال خبری از تحقق آن نیست.

رؤیایی که تبدیل به وعده شد

آن‌طور که آمار نشان می‌دهد در مرداد امسال میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از ۴۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد. همچنبن در شرایط کنونی دو خودروساز دولتی زیان انباشته‌ای بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان دارند. به‌رغم این اعداد و ارقام در ابتدای فعالیت دولت کنونی رؤیای ساخت مجموعه قطعه‌سازی و خودروسازی تبدیل به وعده شد.

این از جمله وعده‌هایی است که از همان ابتدا فراموش شد و دیگر هیچ‌گاه کسی درباره آن حرفی به میان نیاورد. اما آیا اصلاً فعالان این دو صنعت حاضرند سر یک سفره بنشینند؟ گرچه تصور غالب هدایت مافیای بازار از سوی خودروسازان است، اما در این زمینه نباید از نقش قطعه‌سازان هم چشم‌پوشی کرد. به‌ویژه آنکه مدیران خودروسازی‌ها مدام در حال تغییر هستند، اما تمرکز و نظارت روی فعالان قطعه‌سازی به اندازه خودروسازی بالا نیست. گرچه در این سال‌ها خودروسازان متوجه زیان‌های فراوانی در تولید شده‌اند، اما بهای تمام‌شده خودروهای تولیدی معمولاً چند برابر تمام قطعاتی است که در آن‌ها به کار می‌رود.

حال دولت نه‌تنها موفق به ساخت چنین مجموعه‌ای نشد، بلکه در بهبود کیفیت کارنامه موفقی نداشت. همین چند روز پیش ویدئویی از نمایشگاه خودرو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد در جدیدترین محصول تولیدی خودروسازان حتی اندازه برف‌پاک‌کن با شیشه خودرو همخوانی ندارد! مشخصاً با ادامه این شرایط و انحصار موجود در بازار نباید هم انتظار افزایش کیفیت تولید را داشت.

مطالعه بیشتر:

 چرا دومین صنعت کشور زیان‌ده است؟/ خودروسازان باید تعطیل شوند؟

الگویی برای توسعه صنعت خودرو سازی

مواردی که به آن اشاره شد تنها بخشی از وضعیت صنعت خودرو در یک سال ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم بود. البته این انتظار هم وجود ندارد که دولت یک شبه یا تنها در طول یک سال تمام مشکلات موجود در صنایع را حل کند. به‌ویژه آنکه وجود مافیایی که فاطمی‌امین هم چندین بار به آن اشاره داشته در این صنعت بر همه مسجل است. افرادی که به شکل مافیایی و با استفاده از اهرم قدرت خود اجاره برون‌رفت از این شرایط را نمی‌دهند. آن‌ها دیگر حتی ابایی از افشای اسامی خود هم ندارند.

اما به نظر می‌رسد وزارت صمت هم هنوز برنامه مدونی در زمینه تحقق وعده‌های خودرویی دولت ندارد. شاید تعریف دو برنامه میان‌مدت و بلندمدت که به دور از بلندپروازی و سیاست‌زدگی باشد بتواند نقشه راه دولت در صنعت خودروسازی باشد.

این انتظار هم وجود ندارد که ایران‌خودرو و سایپا تولیداتی در حد شرکت‌های آلمانی یا آمریکایی به بازار عرضه کنند. اما شاید کشورهایی نظیر کره جنویی و ژاپن یا حتی چین بتوانند الگوهای مناسبی برای دولت و اقتصاد ایران باشند.

اگر امروز این کشورهای آسیایی در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارند تنها به دلیل محدودیت‌های وارداتی نیست. یا هیوندای کره جنوبی از دل کوتاه‌کردن درهای پارکینگ منازل کره‌ای‌ها بیرون نیامد. اتفاقاً این کشورها علاوه بر تکیه بر توان داخلی، در انتقال تکنولوژی از کشورهای توسعه‌یافته و استفاده از دانش فنی آن‌ها توانستند به رقیبی جدی برای صنایع آلمان و آمریکا تبدیل شوند. کمک‌گرفتن از فعالان بخش خصوصی واقعی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش دیگر اقدام شرکت‌های آسیای شرقی بود که در ایران همچنان مغفول است.

در نتیجه از دولت و به‌ویژه وزارت صمت انتظار می‌رود به جای بزرگ‌ جلوه دادن صنعت خودروسازی یا معرفی کردن ایران به‌عنوان بهترین طراح خودرو در آسیا با برنامه‌های بلندمدت راه نجاتی برای این صنعت پیدا کنند. چراکه این نوع گفتاردرمانی‌ها دیگر حتی خریدار داخلی هم ندارند.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

بررسی بازار طلا نشان می‌دهد هر مثقال طلا با قیمت ۵۵,۵۱۰,۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد.

بررسی بازار طلا نشان می‌دهد هر مثقال طلا با قیمت ۵۵,۵۱۰,۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد.

*** قیمت طلا، سکه و ارز

به گزارش صنایع، بررسی بازار طلا نشان می‌دهد، طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار به ترتیب با قیمت ۱۳۲,۴۷۰,۰۰۰ ریال و ۱۳۹,۶۳۰,۰۰۰ ریال به فروش می‌رسند.

در ادامه می‌توانید جدول قیمت طلا، سکه و ارز تا ساعت ۱۵ امروز را ملاحظه نمایید:

قیمت

 

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح پنج راهبرد اساسی این بانک از کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه خبر داد.

***  پنج راهبرد اساسی بانک مرکزی

به گزارش صنایع، علی صالح‌آبادی در جریان بازدید از سامانه‌های بانک مرکزی، کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی، مدیریت بازار ارز، حکمرانی ریال و بانکداری اسلامی را پنج راهبرد اساسی بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف سند تحول دولت سیزدهم برشمرد و گفت:

برای تحقق هریک از این راهبردها، اقدامات متعددی اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی به توفیق دولت سیزدهم در مهار تورم و کنترل رشد پایه پولی اشاره کرد و گفت:

مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه که با هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت همراه بود، کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه، از ۵۹,۳ درصد به ۴۰.۱ درصد و همچنین کاهش بیش از ۱۶ واحد درصدی رشد پایه پولی از ۴۲.۶ درصد به ۲۶.۲ درصد را به‌دنبـال داشته است.

صالح آبادی در ادامه، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با هدف جلوگیری از خلق پول بی‌ضابطه را از دیگر اقدامات بانک مرکزی در راستای اصلاح نظم بانکی برشمرد و افزود:

مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۴ ماهه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۳۸ درصدی داشته که سهم قابل توجه این تسهیلات، مربوط به سرمایه در گردش بوده است؛ ضمن این‌که تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

*** تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی

به گزارش صنایع، رئیس کل بانک مرکزی در پایان تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی را رویکرد اساسی بانک مرکزی در راستای تحقق شمولیت مالی در کشور دانست و با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه، گفت:

با اقدامات متعددی همچون ممنوعیت معاملات فردایی ارز، راه اندازی بازار توافقی و تسهیل گری در فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات، امروز در بازار ارز علیرغم برخی نوسانات مقطعی، ارامش و ثبات حاکم است.

صنایع پرس

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

خرید قلم مو نقاشی

خرید قلم مو برای بسیاری از هنرمندان نقاش از اولویت های اولیه است که بدان می پردازند. قلم مو ها انواع مختلفی دارند که در این توضیحات صفحه خرید قلم مو در نوین پارسه بدان ها می پردازیم. قلم مو ها دارای انواعی از لحاظ فیزیکی و ظاهری و یا کاربردی و نوع سازنده هستند. در این توضیحات دسته بندی قلم مو نوین پارسه در مورد انواع قلم مو نقاشی و قیمت قلم مو برایتان توضیح داده ایم.

قلممو نقاشی در انواع قلم مو گرد، قلم مو سر تخت، قلم مو شمشیری و یا قلم مو زبان گربه ای و قلم مو چتری وجود دارند و در نوین پارسه به راحتی می توانید به خرید قلمو از این انواع کنید.

قلم مو

هریک از این قلمو ها دارای کاربرد و استفاده های خاص خود هستند که هنرمندان نقاش با توجه به کاربرد مورد نیاز خود به استفاده از این قلم مو ها می پردازند. در ادامه این مطلب در مورد هریک از این قلم مو ها می پردازیم و همچنین به معرفی انواع برند قلمو می پردازیم و بهترین مارک قلم مو را برایتان معرفی می کنیم.

انواع قلم مو نقاشی

انواع قلم مو های نقاشی شامل قلم مو های مختلفی می شوند که از نظر فیزیکی و ظاهری، کاربردی یا برند تولید کننده متفاوت می باشند. در این بخش از مقاله در مورد انواع قلم مو نقاشی برایتان توضیح می دهیم و میتوانید با این توضیحات در فروشگاه قلم مو نوین پارسه به اینکه شما به چه نوع قلم مو نیاز دارید برسید. بنابراین این مقاله را از دست ندهید و برای دوستان نقاش خود نیز ارسال کنید.

لیست انواع قلم مو نقاشی:

  1. قلم مو گرد
  2. قلم مو تخت
  3. قلم مو مو زبر
  4. قلم مو شاخه زنی (لاینر)
  5. قلم مو طبیعی
  6. قلم مو زبان گربه ای
  7. قلم مو زمینه
  8. قلم مو سرکج
  9. قلم مو دسته بلند
  10. قلم مو زمینه ماکویی
  11. قلم مو محو کن
  12. قلم مو شمشیری
  13. قلم مو سر کج
  14. قلم مو چتری (باد بزنی)
  15. قلم مو دسته کوتاه

قلم مو سر گرد

قلم مو های سرگرد جهت استفاده در بسیاری از کاربرد ها و برای بسیاری از رنگ ها در نقاشی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از قلم مو سرگرد به دلیل راحتی در استفاده عمومی است و میتوان از قلم مو سرگرد در بسیاری از کارها استفاده کرد. قلم مو سرگرد در نقاشی های آبرنگ و جوهری که محلول رقیق تری دارند و از غلظت کمتری برخوردارند از محبوبیت بالایی برخوردار است.

استفاده از قلم مو سرگرد در رنگ های غلیظ تر نیز می تواند توصیه شود بنابر این میتوانید از این قلم مو در نقاشی آبرنگ یا گواش خود نیز استفاده کنید.

قلم مو سر تخت

قلم مو سرتخت خود داری انواع مختلفی است که در ادامه این بخش از مقاله دسته بندی محصول قلم مو در نوین پارسه بدان می پردازیم. قلم مو های سرتخت دارای انواع زبر و نرم یا نیمه زبر می باشند. بنابر این قلم مو سرتخت نرم ، قلم مو سر تخت زبر، و قلم مو سرتخت نیمه نرم از انواع این نوع از قلم مو نقاشی هستند. قلم مو سرتخت نرم برای عمومی رنگ ها استفاده میشوند و قابل استفاده هستند.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

اولین واکنش رییس سازمان بورس به گزارش تخلف فولاد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معتقد است که در گزارش فولاد در صحن علنی مجلس، خطاهای جدی صورت گرفته و بخش بزرگی از ارقامی که این روزها شنیده می شود، اصلا تخلف نبوده است.

به گزارش Ecoiran، رییس سازمان بورس امروز با حضور در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، ضمن استماع سخنان اعضای کمیسیون، مشکلات و دیدگاه های آنها در مورد دو موضوع بازارگردانی و بورس کالا، بر لزوم حضور در جلسات اتاق ایران برای آگاهی از مسائل و مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد تاکید کرد.

مجید عشقی در این جلسه، اصلاح دستور العمل فعالیت بازارگردانی در بورس را لازم دانست و خواستار آن شد تا پیشنهادهای موجود، در چارچوب کمیته کارشناسی مطرح و پس از نهایی شدن به سازمان ارائه شود.

یکی از مسائل مطرح شده در این نشست، بحث فعالیت ناظران بازار سرمایه بود که رییس سازمان بورس در این مورد گفت: آنچه امروز مورد انتقاد فعالان بازار نسبت به ناظران است، به دلیل نبود ارتباط مستمر بین آنهاست. به اعتقاد عشقی، اگر جلسات مداوم بین این دو گروه برگزار شود، بخش زیادی از سوء تفاهم ها برطرف می شود. وی در مورد معاملات الگوریتمی که بخشی از گلایه های فعالان بازار بود نیز گفت لازم است در جلسات با ناظران، سیستم فعالیت معاملات الگوریتمی هم مورد توجه باشد تا آشنایی لازم بین فعالان بازار با این بخش نیز شکل بگیرد.

مخالفت عشقی با نظام دستوری قیمت

عشقی در مورد قیمت گذاری دستوری نیز معتقد است که خود صنایع هم توان تحمل جریان قیمت گذاری را ندارند و از یک جا به بعد شاهد به هم ریختن سیستم خواهند بود. چون این نظام دستوری، مانع سرمایه گذاری جدید می شود و صنعت را متوقف می کند. رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه قیمت ها باید منصفانه باشد گفت ماهم به دنبال همین شرایط هستیم. قیمت ها در بورس کالا را با قیمت های واقعی دنبال می کنیم و همه معاملات بر اساس رقابت واقعی انجام می شود.

عرضه دو محصول ایران خودرو در بورس کالا

رییس سازمان بورس با تاکید در مورد جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور و تجربه خوبی که در مورد عرضه زعفران به دست آمده، گفت: در پی عمق بخشیدن به بورس کالا هستیم و دغدغه اصلی در سازمان این است که معاملات در شفاف ترین حالت ممکن انجام شود، بنابراین پیشنهادات ارائه شده را بررسی خواهیم کرد. زیرساخت های فناوری اطلاعات را هم مرود توجه قرار دادیم و معتقدیم مدیریت سامانه هر بورس باید به خود آن واگذار شود. عشقی در مورد عرضه خودرو در بورس نیز با اشاره به اینکه با موانع و مشکلاتی مواجه بودیم گفت: دو محصول ایران خودرو نیز به زودی امروز یا فردا وارد تابلوی بورس کالا می شود.

واکنش به گزارش فولاد

رییس سازمان بورس همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی در مورد اینکه صحت سنجی صورت های مالی مانند فولاد چه زمانی در دستور کار بورس قرار می گیرد، گفت: نقدی جدی به گزارش فولاد وارد است. رقم‌های درشت مطرح شده بحث تخلف نبوده است. در یک بازار رسمی کالا عرضه شده و اصلا نمی‌شود عنوان تخلف بر آن گذاشت. در هر صورت این شرکت حسابرس و بازرس قانونی دارد و بعضی از موارد مطرح شده قبلا رسیدگی شده است.

  • مجله صنعتی