مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

۱۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

همایش روز صنعت و معدن در استان کردستان در شرایطی برگزار شد که جای خالی تولیدکنندگان و صنعتگران برای بیان مشکلاتشان احساس می‌شد.

به‌گزارش از سنندج، همایش روز صنعت و معدن در شرایطی امروز با حضور مسئولان ارشد استانی در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد که جای خالی تولیدکنندگان و صنعتگران برای بیان مشکلات و دغدغه‌هایشان پشت تریبون سخنرانی احساس می‌شد.

در این مراسم که با حواشی زیادی روبه‌رو شد، ابتدا همایش با نیم ساعت تأخیر آغاز و طبق روال گذشته باز هم مسئولان سخنران و فعالانی که جلسه برای آنان برگزار شده بود، تنها مستمع! تعداد سخنرانان آنقدر زیاد و خسته‌کننده بود که باعث نارضایتی حاضران در جلسه شد تا جائی‌که تعدادی زودتر از اتمام مراسم، سالن را ترک کردند.

البته مجری برنامه خود بیشتر از سخنرانان به سخنرانی و اظهارات بی‌ربط از مسئولان استانی و شهری می‌پرداخت! که آن هم بیشتر مدیریت جلسه را به هم زده بود.

زمان برگزاری جلسه در حالی 2ساعت طول کشید و سخنرانی‌های زیادی توسط مسئولان صورت گرفت، که جای خالی تولیدکنندگان و صنعتگران کردستانی برای بیان مشکلاتشان پشت تریبون مراسمی که با عنوان "روز صنعت و معدن" برگزار شده بود، بیشتر احساس می‌شد تا اینکه بعد از پایان سخنرانی استاندار، چند نفر از تولیدکنندگان از جای خود بلند شد و درخواست چند دقیقه وقت جهت طرح دغدغه‌هایشان را کرد، ابتدا مجری برنامه می‌خواست که حرف‌های این فعالان عرصه حوزه تولید را قطع کند که نماینده ولی‌فقیه در کردستان اعلام کردند "که وقت با آنان است، بایستی در این مراسم وقتی برای بیان مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران اختصاص داده می‌شد".

این تولیدکننده کردستانی با بیان اینکه بروکراسی اداری کمر تولیدکننده را شکسته و درخواست رفع این معضل را داریم، گفت: از استاندار درخواست اجرای فرمانداری ویژه سقز را داریم تا مدیران شهرستان ارتقا و بتوانند کارهایمان را در محل سکونت خود انجام دهند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان با تأکید بر اینکه امنیت سرمایه‌گذاری فراهم شود، اظهار کرد: کسانی هستند که تمام سرمایه‌ و دارایی خود را بدون رانت و دریافت سرمایه در این حوزه گذاشته و به خاطر ورشکستگی خانه‌شان در حال مصادره است، برخی از صنعت‌ها اکنون دیگر از بین رفته و پاسخ‌گو نیست.

 تولیدکننده دیگر کردستانی از مسئولان خواست که جلسه اختصاصی را ویژه طرح مشکلات فعالان این عرصه برگزار کنند. مسئول بانک و حوزه‌ای 22 مرتبه بنده را برای دریافت تسهیلات به تهران فرستاده است!

یکی دیگر از تولیدکنندگان با بیان اینکه تولید در کشور مرده و مسئولان استانی نیز با تصمیماتشان میخی دیگر بر تابوتِ تولید زده و اصلاً مشکلاتمان برایشان مهم نیست، تصریح کرد: از استاندار کردستان انتظار می‌رود که به گزارشات مسئولان استانی بسنده نکنند و به صورت میدانی مشکلات واحدهای تولیدی را بررسی کنند، برخی‌ها زمین برای واحد تولیدی گرفته اما در دیوار برای اجاره گذاشته و تغییر کاربری داده‌‌اند، نمی‌دانیم این زمین‌ها را چطور می‌گیرند، 20 ماهه به استانداری مراجعه کرده و هنوز مشکل واحدم رفع نشده است.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز همچنان پشت تریبون سخنرانی ماند و با سعه صدر دغدغه این تولیدکننده را گوش داد و گفت: حق باشماست. بروکراسی اداری باید حتماً حذف و مجوزهای بی‌نام برای سرمایه‌گذاران اخذ و کنار گذاشته شود، حتماً این وعده را می‌دهیم که این مسیر را کوتاه کنیم.

وی با بیان اینکه بنده معتقدم این جلسات باید برای طرح مشکلات و دغدغه‌های فعالان این عرصه برگزار شود، گفت: از مدیرکل حوزه استاندار خواسته که به صورت هفتگی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان را برگزار کنند.

زارعی‌کوشا خطاب به مدیران اجرایی و رؤسای بانک‌ها تصریح کرد: تعهداتتان را بعد از مصوبات اجرایی کنید و بعد از جلسه حق رد آن را ندارید، اگر مدیری نمی‌تواند با این شیوه کار و گره‌کشایی کند و در خدمت مردم باشد، از استان کردستان تشریف ببرد کما اینکه بنده نیز این رویکرد را قبول نخواهم کرد.

به گزارش تسنیم؛ ‌حوزه صمت استان کردستان در طول 8 سال اخیر جزو پرحاشیه‌ترین حوزه‌های استان بوده که علی‌رغم تغییر مدیریت در این حوزه، اما همچنان این رویکرد ادامه و نارضایتی تولیدکنندگان از متولیان امر ملموس و مشهود بوده که نمونه آن در همایش امروز رسانه‌ای شد.

بی‌توجهی مسئولان سازمان صمت استان کردستان به تولیدکنندگان در حالی صورت گرفته که رهبر معظم انقلاب همواره بر حمایت از تولیدکنندگان در داخل کشور تأکید فرموده است، امری که نادیده گرفته شد

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

قیمت سیمان از سوی تولیدکنندگان در روزهای اخیر بین ۵۰ هزار تا ۶۸ هزار تومان اعلام شد. ارقامی که نشان از ثبات قیمتی بازار دارد. با این حال به نظر می‌رسد در نبود تقاضا این نرخ‌ها در حد اعلام باقی مانده‌اند؛ چراکه بررسی‌ها از فروش سیمان با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان در برخی موارد حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سیمان با شروع هفته جاری تغییر کرد. گرچه همچنان بسیاری از تولیدکنندگان در سایت‌های رسمی نرخ محصول خود را بین ۵۰ هزار تا ۶۸ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما متقاضیان در هنگام خرید گاه با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان مواجه می‌شوند!

بر اساس اعلام منابع رسمی در حال حاضر سیمان تیپ ۱ آبیک در بازار ۵۱ هزار تومان قیمت دارد. سیمان تیپ ۵ تهران نیز ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیمان تیپ ۲ آبیک در بازار ۵۹ هزار تومان اعلام شد.

این‌ها ارقامی است که نشان از ثبات بازار در هفته‌های اخیر دارد. به‌ویژه در روزهایی که برق‌رسانی به صنایع با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، حفظ این ثبات دو چندان سخت می‌شود. اما آیا واقعاً سیمان با این قیمت‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد؟

قیمت سیمان در بازار چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین نرخ‌هایی صرفاً در وزارت صمت رسمیت دارد و در بازار اتفاقات دیگری رقم می‌خورد. هر چند مسئولان وزارتخانه قیمت سیمان را در محدوده همان ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما نرخ‌های فروشی گاه به دو برابر هم می‌رسند.

 

به‌عنوان مثال سیمان تیپ ۲ آبیک که ۵۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در کف بازار تا ۱۰۰ هزار تومان هم معامله می‌شود. هر پاکت ۵۰ کیلویی از این سیمان در سطح خرده‌فروشی ۱۰۰ هزار و در عمده‌فروشی‌ها ۸۰ هزار تومان قیمت دارد. یعنی تفاوت ۲۱ هزار تا ۴۱ هزار تومانی با آنچه وزارت صمت به آن تأکید دارد. در صورتی بهای این سیمان ۸۰ هزار تومان محاسبه می‌شود که خریداران حداقل ۲۰۰ پاکت خرید کنند.

البته در بازار نرخ‌های بالاتری هم به چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال سیمان تیپ ۲ فیروزکوه در هر پاکت ۵۰ کیلویی ۱۱۵ هزار تومان قیمت دارد. در صورت خرید ۲۰۰ پاکت به‌ازای هر خرید ۱۶ هزار تومان تخفیف ارائه می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در کف بازار از سقف ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد. این در حالی است که با ورود نرخ‌ها به کانال ۹۰ هزار تومان در میانه خرداد وزارت صمت این نرخ‌ها را جوّ روانی خواند. اما به نظر می‌رسد فعلا این وزارتخانه قصد دارد با اعلام نرخ‌های پایین‌تر فضای بازار را کنترل کند.

منجی بازار؛ بورس کالا یا رکود ساخت‌وساز؟

البته وزارت صمت با افزایش عرضه سیمان در بورس کالا هم در هفته‌های گذشته تا حدودی توانست نرخ‌ها را کنترل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز شنبه بالاترین نرخ معاملات سیمان در بورس کالا مربوط به سیمان تیپ ۲ خاش بود.

این محصول روز شنبه در هر کیلو ۱۱۵۱٫۴ تومان معامله شد. یعنی ارزش هر پاکت ۵۰ کیلویی آن در معاملات بورس ۵۷ هزار و ۵۷۰ تومان بود. سیمان تیپ ۲ لار سبزوار نیز در هر کیلو ۳۷۶ تومان معامله شد تا در کف قیمتی معاملات سیمان قرار گیرد.

اما این قیمت‌ها در بورس کالا هم نتوانسته‌اند به کمک بازار سیمان بیایند. قطعی برق و خاموشی صنایع اکنون بیش از هر عامل دیگری در بازار نقش دارد. حتی برق‌رسانی شبانه هم نتوانسته منجی بازار باشد.

چه بسا کمبود تقاضای ناشی از رکود ساخت و ساز مسکن به عاملی کنترل‌کننده در بازار تبدیل شد. شاید اگر رونقی در ساخت‌وساز وجود داشت، قیمت سیمان در این روزها به رکوردهای تاریخی می‌رسید.

منبع: تجارت نیوز

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

خرید کلرید منیزیم

کلرید منیزیم MgCl2 یک ترکیب مهم با کاربردهای مختلف در صنایع غذایی، کشاورزی، بهداشت، دارویی، چرم، به عنوان خوراک دام و محصولات زراعی، تعمیر و نگهداری جاده ها، صنعت ساینده و کاربردهای صنعتی است بنابر این بسیاری برای خرید این ترکیب شیمیایی دست به جستجو و بررسی می زنند. ما در این توضیحات برای محصول کلرید منیزیم برایتان در مورد خرید کلرید منیزیم، قیمت کلرید  منیزیم و کاربردهای کلرید منیزیم می گوییم. پس تا پایان این مقاله با شیمی گستر همراه باشید.

خرید کلرید منیزیم همانطور که گفتیم به دلیل کاربرد های بالایی که دارد برای شرکت هایی که نیاز دارند بسیار ضروری است و برای سازمان ها و شرکت ها اهمیت دارد. ما در شرکت شیمی گستر به تولید کلرید منیزیم می پردازیم و بر این تلاش هستیم ک محصول کلرور منیزیم خوب با کیفیتی مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. مهمترین استفاده و مورد کاربردی که برای کلرید منیزیم نام برده میشود استفاده به عنوان محلول ضد یخ و برای کنترل یخ بزرگراه ها وهمچنین تثبیت گرد و غبار و بیابان هاست.

بیشتر بخوانید: خاصیت ضد یخ کلرید منیزیم MgCl2

کلرید منیزیم چیست؟

منیزیم کلرید یا کلرید منیزیم یا کلرور منیزیم و یا نام رایج کلرید منیزیم صنعتی با فرمول شیمیایی MgCl2 با جرم مولی 95.211 گرم بر مول می باشد که شکل ظاهری بی رنگ یا سفید دارد. این ماده پرکاربرد و مفید است و با استفاده از سنگ معدن منیزینت (Magnesite) تهیه میشود. منیزیم کلرید بی آب دارای 25.5% منیزیم بنیادی از نظر جرم است. این نمک ها از نوع هالیدهای یونی معمولی هستند  که در آب بسیار محلول هستند.

کلرید منیزیم هیدراته را میتوان از آب نمک یا آب دریا استخراج کرد و فرآوری و استفاده نمود.

همچنین بخوانید: آرایش الکترونی منیزیم کلرید

این ترکیب شیمیایی به شکل طبیعی به صورت نمک وجود دارد که می تواند از رسوبات دریاچه ها برداشت شود. حلالیت بالای این محصول در آب، آن را برای تصفیه فاضلاب، مکمل های خوراک دام، تثبیت جاده ها، مواد ضد حریق و غیره مناسب می سازد.

کاربرد کلرید منیزیم

کلرید منیزیم در صنایع بسیاری استفاده دارد که در لیست و توضیحات زیر آنها را برایتان توضیح می دهیم.

  • کنترل یخ در جاده ها
  • استفاده در صنعت نساجی
  • استفاده در مواد ضدحریق
  • استفاده در باغ داری و کشاورزی
  • استفاده برای تصفیه فاضلاب

خاصیت ضد یخی کلرید منیزیم و MgCl2

خاصیت ضد یخی کلرید منیزیم و MgCl2

کاربرد MgCl2 در کنترل یخ

از منیزیم کلرید برای یخ زدایی در دماهای پایین بزرگرراه ها ، پارکینگ ها و پیاده روهای کنار جاده استفاده میشود. کلرید منیزیم با کاهش پیوند ها در یخ کمک می کند تا ماشین های برف پاک کن جاده را با بازده بیشتری پاک کنند. باید دقت گردد که کلرید منیزیم دوبرابر کمتر از کلرید کلسیم به بتن آسیب می رساند. همچنین مقدار کلرید منیزیم هنگام استفاده برای یخ زدایی باید تحت کنترل باشد. زیرا ممکن است باعث آلودگی محیط شود.

استفاده از کلرید منیزیم برای کنترل یخ یا جلوگیری از تشکیل بلورهای یخ برروی سطوح آسفالت و بتنی توسط شهرداری ها و راهداری ها استفاده متداولی است. البته برای دماهای پایین استفاده از محلول کلرید منیزیم استفاده بیشتری دارد.

در مقاله ای در سایت شیمی گستر که در ابتدای مقاله لینک آن را برایتان گذاشتیم گفتیم که در برخی مقالات علمی اشاره شده است که از کلرید منیزیم در کنار اوره و کلرید کلسیم و محلول نمک نیز استفاده میشود و همچنین برای دماهای -10 و کمتر از کلرید منیزیم بیشتر استفاده می گردد.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

رئیس کل بانک مرکزی از مذاکرات ایران و روسیه برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری خبر داد.

*** دیدار هیئت ایران با هیئت روسی

به گزارش صنایع، علی صالح‌آبادی پس از مذاکراتی مفصل با وزیر توسعه اقتصادی و معاون بین‌الملل نخست وزیر روسیه گفت:

خوشبختانه تفاهمات خوبی در زمینه‌های مختلف بانکی، مالی و اقتصادی با روسیه بدست آمد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و تجار دو کشور نتایج آن را لمس خواهند کرد.

وی ضمن اشاره به توافق ایران و روسیه برای استفاده از ارز‌های ملی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور، افزود:

موضوع استفاده از ارز‌های ملی، یکی از محور‌های مهم رایزنی با مقامات بلندپایه اقتصادی روسیه بود و به زودی شاهد اجرایی شدن تفاهم‌های بدست آمده خواهیم بود.

*** استفاده از پیامرسان‌های بومی به جای سوئیفت

رئیس کل بانک مرکزی درباره استفاده از پیامرسان‌های بومی به جای سوئیفت هم گفت:

هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیامرسان‌های بومی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.

 

صالح آبادی با بیان اینکه ایجاد بستر‌های مالی، یکی از مهمترین محور‌های توسعه اقتصادی به شمار می‌رود افزود:

این سفر توانست زمینه‌های بسیار خوبی برای روابط تجار و بازرگانان دو کشور ایجاد کند و از این به بعد فعالیت‌های تجاری در بستر‌های جدید و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اجرای طرح آزمایشی”کریدور ساده‌سازی شده گمرکی” برای تسهیل صادرات به روسیه

توافق بانک مرکزی ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی

در دیدار رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون نخست وزیر روسیه چه گذشت؟

*** ارتقای روابط ایران و روسیه

به گزارش صنایع، رئیس کل بانک مرکزی در پایان به اراده سیاسی روسای جمهور ایران و روسیه برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور اشاره و تاکید کرد:

خوشبختانه علاقمندی فراوانی برای توسعه روابط در هر دو طرف وجود دارد.

ظرفیت‌های بسیار خوبی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی وجود دارد و همه‌چیز مهیای رشد سریع مناسبات بین دو کشور است.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

‌هیات تجاری ایران به سرپرستی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت و به منظور توسعه روابط تجاری عازم صربستان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، هیات تجاری ایران به سرپرستی علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت صبح امروز عازم صربستان شد 

این سفر 5 روزه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه، پیگیری موضوعات مطروح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه و برنامه‌ریزی برپایی دور بعدی اجلاس این کمیسیون در ایران و توسعه مناسبات تجاری انجام شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مقرر است در روز اول این سفر همایشی در اتاق بازرگانی صربستان برگزار و  فرصت‌های تجاری دو کشور معرفی و جلسات مذاکرات دوجانبه بین تجار دو کشور برگزار شود.

همچنین در این سفر پیمان پاک، دیدارهایی با مسئولان عالی‌رتبه صربستان از جمله وزیر امور خارجه، وزیر کشاورزی، وزیر معدن و انرژی، قائم مقام وزارت تجارت و وزارت دارایی صربستان خواهد داشت. 

در این سفر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از تجار در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایع غذایی محصولات آرایشی بهداشتی، مواد اولیه پلیمری و کامپاند، فرتیلایزر و اوره، پارافین، مبلمان و صنایع چوب، بذر و سم و کود، محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات، محصولات دانش‌بنیان و ... معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران را همراهی می‌کنند.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

 

لوازم التحریر، لوازمی هستند که دنیای دانش آموزان و مدرسه با آنها گره خورده است.

 به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نوین پارسه، از آنجایی که این وسایل بسیار متنوع بوده و شامل نوشت افزار، وسایل آموزشی، لوازم تزئینی وغیره می شوند باید برای خرید هرکدام از آنها به نکات مهمی توجه شود که در ادامه به مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم:

وایت برد: 

وایت برد از جمله وسایلی است که در سایزهای مختلف از کوچک و قابل حمل گرفته تا سایزهای بزرگ و دیواری عرضه می‌شود بنابراین نکته ای که پیش از خرید وایت برد باید به آن دقت کنید فضایی است که برای استفاده از آن در اختیار دارید.
اگر قرار است از وایت برد برای کلاس های آموزشی استفاده کنید بزرگترین سایز آن را انتخاب نمایید اما سایز مناسب برای وایت بردهای خانگی معمولا کوچک و از نوع قابل حمل است.

خودکار : 

خودکار و خودنویس از تنوع بسیار بالایی در فروشگاه های آنلاین لوازم التحریر برخوردار است تا جایی‌که  انتخاب آن می تواند برای شما گیج کننده باشد. بهتر است هنگام خرید خودکار و خودنویس به ضخامت نوک و روان بودن آن هنگام نوشتن توجه کنید. 

جامدادی: 

هنگام خرید جامدادی لازم است به جنس و اندازه آن توجه کنید. علاوه بر این، بهتر است جامدادی را خریداری کنید که به راحتی کهنه نشود و اندازه آن به گونه ای باشد که بتوانید تمام وسایل ریز مانند مداد و پاک کن و وسایل درشت تر از جمله انواع خودکار، لاک غلط گیر یا مداد نوکی را به راحتی در آن نگهداری کنید 

دفتر و دفترچه: 

دفتر و دفترچه نیز از پرکاربردترین لوازم التحریری هستند که علاوه بر متناسب بودن با کاربردی که در نظر دارید بایستی دارای جلد مقاوم در برابر هر گونه فشاری باشند. دقت کنید که ورق دفترچه بهتر است از کاغذ های مرغوبی تهیه شده باشد تا به راحتی پاره نشود.

لوازم هنری

لوازم هنری لوازمی هستند که معمولا توسط هنرمندان، هنر آموزان و دانشجویانی که به تحصیل در رشته های هنری مانند نقاشی و یا معماری مشغولند سفارش داده می شود. 
البته دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی و دبیران مدارس نیز برای ترسیم، نقاشی و طراحی به انواع مختلفی از لوازم هنری نیاز دارند از جمله:

  • انواع مداد رنگی ها 
  • لوازم نقاشی مانند رنگ ها، حلال ها، مدیوم ها و...
  • لوازم اداری مانند کاغذ، مقوا، زونکن،...
  • آبرنگ های مختلف و متنوع
  • تخته شاسی، تخته رسم و...

خرید لوازم هنری

از روش های گوناگونی می توان اقدام به خرید لوازم هنری کرد اما یکی از بهترین روش ها، خرید لوازم هنری به صورت آنلاین است زیرا می توان با مشاهده و بررسی تمام لوازم مورد نیاز، یک انتخاب درست داشت و بدون صرف وقت و به صورت آنلاین این لوازم را از فروشگاه های آنلاین لوازم هنری سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت. 

اسباب بازی

اگر قصد خرید انواع اسباب بازی را دارید، به نکات زیر دقت کنید.

۱- اسباب بازی دخترانه

اسباب بازی دخترانه انواع مختلفی دارد که با استفاده از آن ها می توانید دختر خود را برای پذیرش نقش های مختلف در آینده آماده کنید. 
از آنجایی که کیفیت و جنس اسباب بازی در دوام و طول عمر آن و همچنین در حفظ سلامت جسمی و روحی فرزند شما موثر است، بهتر است از فروشگاه های اینترنتی معتبر اقدام به خرید نمایید. 

۲- اسباب بازی پسرانه

برای پسران نیز همانند دختران، اسباب بازی های مختلفی از جمله موارد زیر در سایت های فروش اسباب بازی و لوازم‌التحریر یافت می شوند:

  • انواع ماشین های اسباب بازی

 ماشین های اسباب بازی یکی از محبوب ترین انواع اسباب بازی برای پسر بچه ها است. ماشین های ساده و کنترلی، در رنگ ها، مدل ها و قیمت های مختلف در فروشگاه های اینترنتی یافت می شوند. اما توجه به کیفیت و جنس آنها حین خرید اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • انواع سلاح های اسباب بازی

 از جمله اسباب بازی های پسرانه که احساس قدرت و اعتماد به نفس پسر بچه ها را بالا می برد، سلاح ها یا همان تفنگ های اسباب بازی هستند. هنگام خرید این اسباب بازی بهتر است به کم خطر یا بی خطر بودن آنها توجه کنید. 

۳- اسباب بازی های فکری

اسباب بازی های فکری، یکی از مفیدترین گزینه هایی است که بازی با آنها علاوه بر سرگرم شدن، به رشد ذهنی دختران و پسران کمک می کند.  بهتر است این نوع از اسباب بازی را مطابق با سن و علایق کودک تهیه نمایید. از جمله محبوبترین اسباب بازی های فکری که انواع مختلف آن در سایت های فروش اسباب بازی و لوازم التحریر عرضه شده، می توان به انواع پازل ها اشاره کرد.

 لوازم التحریر، لوازم هنری و اسباب بازی خود را از سایت نوین پارسه تهیه نمایید
سایت نوین پارسه یکی از بزرگ ترین و بروزترین سایت ها در زمینه فروش اینترنتی لوازم‌التحریر، لوازم هنری و اسباب بازی است که محصولات آن دارای ویژگی های زیر هستند:

  • تنوع در مدل و رنگ

  • کیفیت بالا و جنس عالی

  • قیمت مناسب نسبت به دیگر فروشگاه های اینترنتی

با خرید لوازم التحریر از نوین پارسه، تجربه یک خرید مقرون به صرفه و بی دردسر را با سفارش آنلاین و تحویل محصول درب منزل، خواهید داشت.

 

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

همزمان با روز صنعت و معدن و مقارن با شصت‌‌امین سال تاسیس سازمان مدیریت صنعتی و پنجاهمین سال راه‌اندازی دوره‌های مدیریت MBA، گردهمایی دانش‌آموختگان سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. در این آیین که با حضور معاون خدمات و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، از سامانه هدایت شغلی دانش‌آموختگان رونمایی شد.

ضرورت آموزش در هر دوره‌ای

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این مراسم درباره اهمیت نقش سازمان مدیریت صنعتی در تحقق اهداف آموزشی به‌ویژه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، اظهار کرد: در سازمان مدیریت صنعتی، آموزش‌ها مفید و عمیق بوده و من در دوره‌ای براساس احساس نیاز و برای تجهیز به دانش روز مدیریت از این سازمان بهره برده‌ام.

رئیس هیات‌عامل ایدرو افزود: برای یک مدیر، مدرکی که سال‌ها پیش اخذ شده، نمی‌تواند مبنای توانمندی قرار گیرد. اکنون که سرعت تغییر و تحولات نیز بیشتر شده بیش از پیش لزوم آشنایی مدیران صنعتی با دانش روز ملموس است و امکانات و ابزاری که سازمان مدیریت صنعتی دارد، بسیار مفید بوده و امیدواریم بیش از پیش بتوان از آن بهره برد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نباید شرکت‌های دانش‌بنیان را صرفا شرکت‌های «نوپا» تلقی کنیم، بلکه در پی آن هستیم تا شرکت‌های بزرگ را دانش‌بنیان کنیم و فناوری‌های نوظهور را در شرکت‌های بزرگ رسوخ داده و تحقیق و توسعه را در این شرکت‌ها هدفمند کنیم.

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخبگان زیادی در حوزه صنعت حضور دارند و آمارها نشان می‌دهد کشور از نظر تعدد مهندسان در رتبه‌های برتر قرار دارد. وی تصریح کرد: با هم‌افزایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌توانیم شاهد تاثیرات مثبتی در این حوزه باشیم.

تغییر در شیوه آموزش

ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این گردهمایی با طرح این پرسش که آیا واژه فارغ‌التحصیلی در عصر دانایی معنی‌دار است، اظهار کرد: در این عصر شاهد ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچ‌گونه محدودیت در هر زمان و مکان و به‌صورت رایگان، یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس و نیز یادگیری از طریق شبکه‌ها از طریق انتقال تجارب هستیم، پس فارغ‌التحصیل شدن با رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری دیگر معنادار نیست.

کیانی‌بختیاری در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از آموزش‌های آنلاین و پلتفرم‌های آموزشی پرداخت و فعالیت‌های خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی را مصداق یادگیری مجاورتی عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی نخستین‌ها و نوآوری‌های آموزشی، مشاوره‌ای سازمان در سال‌های اخیر اشاره کرد و به‌ویژه فعالیت‌های رتبه‌بندی و اعتبارسنجی این سازمان در سال‌های اخیر را یادآور شد. وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی در حوزه‌های خدمات رتبه‌بندی و اعتبارسنجی شامل ۱۰۰ شرکت برتر، تعالی سازمانی، جایزه ملی مدیریت انرژی، EPC، شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور و نماد اعتماد الکترونیک فعال است.

وی در ادامه به همکاری‌های بین‌المللی این سازمان در حوزه مشاوره و آموزش با موسسات معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های خارجی به‌ویژه با دانشگاه‌های فرانسه و آلمان پرداخت.کیانی‌بختیاری درباره کنفرانس‌های جدید سازمان تاکید کرد: سازمان مدیریت صنعتی به‌صورت سالانه اقدام به برگزاری کنفرانس‌های تخصصی از جمله کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی، کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی، کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی و کنفرانس بین‌المللی چشم‌انداز مدیریت در تراز جهانی می‌کند.

وی همچنین با اشاره به ورود عرصه‌های انقلاب صنعتی چهارم و صنعت نسل پنجم اذعان کرد: سازمان در دو حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به‌ویژه چاپ و انتشار کتاب، برگزاری همایش و آموزش‌های مولفه‌های بنیادین انقلاب صنعتی چهارم اقدامات خوبی را به‌انجام رسانده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: این سازمان نقش ملی خود را به‌عنوان شتاب‌دهنده مدیریت برای شرکت‌های دانش‌بنیان هدف‌گذاری کرده و آمادگی دارد خدمات توانمندی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، شامل خدمات مرکز فناوری و نوآوری، خدمات گروه تخصصی فناوری‌های منابع انسانی، راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهم‌رسانی ایده و دانش فنی به بخش صنعت، رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور به‌انجام برساند.وی همچنین برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های پرورش مدیران آینده و مدیران جهان تراز، ارزیابی و سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران و کارکنان، برگزاری همایش، عضویت در خانه مدیران و خدمات نشر، همچنین خوشه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات مشاوره‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر خدمات قابل ارائه سازمان مدیریت صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

کیانی‌بختیاری با برشمردن اقدامات جدید دوره‌های آموزشی و خدمات مشاوره سازمان مدیریت صنعتی، اظهارکرد: این سازمان با کیفیت در ارائه خدمات خود بیش از ۵ هزار پروژه مشاوره‌ای و پژوهشی در داخل کشور به‌انجام رسانده است. او هدف از ایجاد شبکه مشاوران سازمان (شمسا) را ارتقای سرمایه فکری حوزه مشاوره سازمان مدیریت صنعتی، اتصال و سازماندهی مشاوران و متخصصان علوم مدیریت و تصمیم‌گیری و خبرگان صنعت، ایجاد یک شبکه متصل، منسجم، پویا و مولد و تولید و ارائه خدمات و محصولات مشاوره مدیریت متنوع و کیفی با تمرکز بر نیازهای بومی ایران در سرتاسر کشور دانست و در ادامه به معرفی المپیاد مدیریت و اقتصاد، آکادمی پرورش ارزیاب و سامانه هدایت شغلی که برای نخستین‌بار در کشور در سازمان مدیریت صنعتی تشکیل شده‌اند، پرداخت.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی در پایان با دعوت از دانش‌آموختگان برای تدریس و عضویت در هیات‌علمی سازمان مدیریت صنعتی و عضویت در شبکه مشاوران سازمان (شمسا)، به تشریح اهداف سامانه هدایت استعداد و توسعه اشتغال پرداخت و گفت: این سامانه که با مشارکت معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق برنامه‌های مقام عالی وزارت ایجاد شده، به خانواده سازمان و فعالان بخش‌های صنعتی کشور از طریق اختصاص پنل رایگان، خدمت ارائه می‌کند.

نوآوری در حوزه تجاری

در این مراسم، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی با اشاره به ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی زنجیره‌ای مانند برات الکترونیکی، اعتبار اسنادی ریالی و فکتورینگ اظهارکرد: در سال تولید دانش‌بنیان باید با استفاده از دانش روز و نوآوری در حوزه‌های مالی و تجاری، راهکارهای عملی برای حل همزمان دو مشکل «تورم» و «رکود» پیدا کرد.شاه‌میرزایی افزود: زمانی این نقد وجود داشت که مقاله‌های دانشگاه‌ها مطابق با نیاز کشور نیست و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به خارج مهاجرت می‌کنند؛ امروزه همین نگرانی درباره «شرکت‌های دانش‌بنیان» وجود دارد و اگر از این شرکت‌ها حمایت کنیم اما نتوانند بازگشت اقتصادی ایجاد کرده و نیازهای واقعی صنعت را رفع کنند، به‌زودی با تعداد زیادی شرکت‌های دانش‌بنیان ورشکسته و مهاجرت این شرکت‌ها به خارج از کشور روبه‌رو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: هر چند در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری صنعتی کاهش‌یافته و صنایع کشور با تحریم‌های خارجی و داخلی روبه‌رو بوده‌اند اما شاهد اراده و عزم جدی در صنعتگران و فرهیختگان حوزه مدیریت صنعتی هستیم که نمونه آن در این مراسم با شکوه قابل‌مشاهده است و دستاوردها و رونمایی‌های مراسم امروز، نشان‌دهنده امید به آینده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: نام‌گذاری امسال نشان می‌دهد بین نظام فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با نظام تولید و صنعت و اقتصاد، پیوستگی وجود دارد و این مقوله‌ها را نمی‌توان به‌صورت انتزاعی و جدا از هم مدیریت کرد؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند، هر فناوری که به تولید نرسد، بی‌ارزش است و هر تولیدی که به بازار نرسد و ارزش اقتصادی نداشته باشد، مفید نیست، بنابراین دهه اول تیر که از روز اصناف تا روز صنعت و معدن است، دهه «تجارت و تولید» نامیده شده تا پیوستگی بین تولید و بازار نشان داده شود.شاه‌میرزایی بیان کرد: شاهد ضعف شدید در نگاه کلان اقتصادی بین برخی از مدیران و مسئولان در قوای مختلف اجرایی و تقنینی هستیم که وظیفه فرهیختگان سازمان مدیریت صنعتی را دوچندان می‌کند؛ همان‌طور که ۲۵ سال پیش برای واژه «تکنولوژی» معادل فارسی نداشتیم و از واژه «صنعت» برای آن استفاده می‌شد، یا واژه «نوآوری» که معادل  innovationاست به معنی «ایده جدید» دانسته می‌شد و فهمیده نمی‌شد که به معنی «ایجاد ارزش جدید اقتصادی» است، در فهم واژه «صنعت» نیز همین فقر نگاه وجود دارد و برخی هنوز تفاوت بین «صنعت» و «کارخانه» را نمی‌دانند.

وی افزود: صنعت بدون زنجیره تامین، نهادها و ابزارهای پولی و مالی، لجستیک و پخش هوشمند، فروش اینترنتی و خدمات پس از فروش هوشمند، از اساس قابل بقا و پایداری نیست.معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد: پیوستگی زنجیره فناوری، صنعت و بازار، بین مدیران صنایع کشور کم‌وزیاد شناخته‌شده و مشاهده می‌کنیم که هلدینگ‌هایی برای پوشش حلقه‌های گوناگون نظام تولید و تجارت شکل‌گرفته اما باید بین مدیران دولتی و تصمیم‌گیران کشور نیز این مفاهیم رایج شود.

شاه‌میرزایی با تاکید بر نگاه جامع به حلقه‌های فناوری، تولید و تجارت، توضیح داد: سازمان مدیریت صنعتی می‌تواند نگاه‌های مدیران را تغییر دهد، زیرا با آموزش و ارائه مشاوره، مدیریت‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

وی درباره ایجاد «اداره کل خدمات کسب‌وکار» در معاونت تجارت و خدمات گفت: بسیاری از خدماتی که در گذشته تصور می‌شد کارکنان و مدیران دولتی باید به کسب‌وکارها ارائه دهند، امروز توسط شرکت‌های تخصصی و خصوصی بهتر و کامل‌تر قابل ارائه است؛ بنابراین اداره کلی ایجاد شد تا با هویت‌بخشی به این شرکت‌ها و سازماندهی آنها، ارائه حجم زیادی از خدمات مالی، فناوری، مشاوره‌ای، بازاریابی، توانمندسازی و... به خود شرکت‌های خصوصی واگذار شود. معاون تجارت و خدمات وزارت ص‍نعت، معدن و تجارت افزود: هم در وزارتخانه و هم در سازمان مدیریت صنعتی این رویکرد واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد؛ بنابراین همکاری خوبی بین این اداره کل با سازمان مدیریت صنعتی به‌وجود آمده است. البته می‌دانیم که با واگذاری این خدمات به شرکت‌های متعدد، نظارت بر آنها و هماهنگی آنها امری پیچیده است اما با استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌توان این یکپارچه‌سازی و هماهنگی و نظارت هوشمند را نیز انجام داد. شاه‌میرزایی، سامانه هدایت شغلی به نشانی www.jobdoc.ir را یکی از همین سامانه‌ها برشمرد که با مشارکت اداره کل خدمات کسب‌وکار و سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم رونمایی شده است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه کاریابی، هدایت شغلی، آموزش نیروی کار و مدیریت منابع انسانی فعال هستند اما با ایجاد این سامانه می‌توانیم تجربه‌نگاری کامل‌تری انجام دهیم.

سیاست‌های آموزشی

سیدعلیرضا شجاعی، معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی در این گردهمایی طی سخنانی با اشاره به شرایط پاندومی کرون، اظهارکرد: سال ۱۳۹۹ سال سختی برای سازمان مدیریت صنعتی بود که یکی از علل مهم آن شیوع ویروس کرونا بود که تعامل رو در روی دانشجویان را دچار مشکل کرد. البته در زیرساخت‌ها هم مشکلاتی داشتیم و به علت همین مسائل، آن سال را سال «پایایی» نام گذاشتیم، به‌بیان‌دیگر، سال ۱۳۹۹ از ۳۶۵ روز، ۱۸۶ روز امکان برگزاری کلاس آن هم در شرایطی بسیار سخت را داشتیم.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ شرایط نیز به‌طور تقریبی این شرایط ادامه داشت اما عزم خود را به سمت پویایی گذاشتیم و با همکاری همه‌جانبه اتفاقات خوبی در حوزه آموزش رخ داد، به‌گونه‌ای که رکورد تاریخ سازمان صنعتی شکسته شد و تنوع شرکت‌هایی که با سازمان آشنا شدند، بالا بود و در نهایت امسال را سال «پیشتازی» نام گذاشتیم.

شجاعی با اشاره به پیگیری چند سیاست مهم در سازمان توضیح داد: مرجعیت آموزش‌های مدیریتی در ایران، توسعه همکاری با دانشگاه‌ها، توجه به صنعت و مرجع صدور خدمات آموزشی که اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و تفاهمنامه‌هایی امضا کردیم و در برخی تفاهمنامه‌های بین‌المللی نام مدیریت صنعتی قید شده، این ۴ سیاست آموزشی سازمان است.

وی درباره رویکردهای سازمان گفت: لذت بردن ذی‌نفعان از آموزش سازمان مدیریت صنعتی، تعامل گسترده با ذی‌نفعان، تنوع‌بخشی و نوآوری در محصولات، دوره‌های کلاسیک، کاربردهای نوین، ورود به مباحث نوین و آینده، مهم‌ترین رویکردها را تشکیل می‌دهد.

معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: در گذشته دوره‌های عمومی و دوره‌های اختصاصی برای شرکت‌ها برگزار می‌کردیم اما امسال نوآوری دیگری را که برگزاری و پیگیری دوره‌های تخصصی است، رقم زده‌ایم.

منبع: روزنامه صمت

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد دولت لایحه دوفوریتی برای عدم اجرای حکم قانون بودجه در خصوص تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ای تی اس تهیه کرده است.

*** لایحه دو فوریتی دولت برای توقف اجرای یک حکم تورم‌زا

 

به گزارش صنایع، اخیرا وزیر اقتصاد با اشاره به حکم قانون بودجه در خصوص تغییر نرخ محاسبات ارز در گمرک، اعلام کرد، اجرای سیاست عادلانه کردن یارانه ها موجب افزایش قیمت در کالاهای اساسی مردم شده، دولت در نظر دارد این حکم را در سال جاری اجرا نکند و لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم و درخواست داریم که مجلس با هدف اینکه اساسا الان زمان مناسبی برای اجرای این سیاست نیست، با دو فوریت و اصل لایحه موافقت کند تا(اجرای آن) به ۱۴۰۲ موکول شود.

 

خاندوزی همچنین درباره انتظارات تورمی در سال جاری گفت:

تقریبا تمام گزارش‌های کارشناسی از سوی سازمان برنامه بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی محاسبه شده است، درباره اثرات افزایش قیمتی همه موید این است که این سیاست در یکی دو ماهه اول جهش قیمت را دارد، اما در تیرماه با سطح کمتری کنترل می شود، اما در بلند مدت عواملی که بر پایه تورم موثر است بی‌انضباطی شبکه بانکی و کسری بودجه دولت‌ها بوده است و با کنترل این دو از سوی دولت امیدواریم در مسیر بلندمدت شاهد کنترل قیمت‌ها باشیم.

لازم به ذکر است، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود گفته بود، برخی از احکام قانونی مثل حکمی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ به نرخ ETS‌ افزایش یابد و این در بودجه دولت‌های گذشته هم وجود داشت و اجرا نکردند و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه احاله شد و در نهایت با تغییر دولت عملی نشد، اما در بودجه ۱۴۰۱ این حکم وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید:

دولت به جای فرافکنی، در انتخاب مشاوران و وزرای خود تجدیدنظر کند/ تاکید مجلس در زمان بررسی بودجه؛ عدم آمادگی دولت برای حذف ارز ترجیحی بود

واکاوی علل تورم ماهانه ۱۲ درصدی در خرداد؛ از حذف ارز ترجیحی تا شوک انتظارات تورمی/ تورم پایان سال در کدام ایستگاه متوقف می‌شود؟

کمرنگ شدن نقش دولت در اقتصاد با مدیریت تخصیص ارز ترجیحی/ دولت بدون پیوستن به «اف ای تی اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد/ دولت سیزدهم در مسیر اجرای سیاست جدید با آزاد شدن قیمت‌ها

 

 

*** اما و اگرها در خصوص ارز ترجیحی

 

به گزارش صنایع، گفتنی است، سخنگوی دولت در این خصوص گفته بود:

افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک آثار تورمی دارد، لایحه دو فوریتی تهیه کردیم.

 

این درحالی است که علی بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود نوشت:

«افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به ETS (سامانه معاملات الکترونیک) که در قانون بودجه امسال آمده، از احکامی است که آثار تورمی دارد.

رئیس جمهور گفت که دولت برای کاهش آثار تورمی این مصوبه، لایحه دو فوریتی به مجلس ارسال کرده است.ادعای سیاست دولت برای گرانی در سال آینده، تحریف است.»

تسنیم

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ عزیزالله قربانی، معاون سازمان صنایع کوچک ایران مهمان ویژه هجدهمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور که در مجموعه ایرانیان قزوین برگزار شد، ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای صنعتی و مشکلات عمده آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع ۷۶هزار واحد صنعتی در کشور تعداد ۱۲هزار و ۶۷واحد تعطیل هستند که عمده دلایل تعطیلی این واحدها کمبود نقدینگی و مواد اولیه نبود بازار و فرسودگی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی است که از فن‌بازارها درخواست می‌کنیم دلایل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی را شناسایی و برای حل آن‌ها راهکار ارائه کنند.

او افزود: از ۲۹فن‌بازار منطقه‌ای کشور تعداد ۱۸فن‌بازار با متولی‌گری شرکت شهرکهای صنعتی اداره می‌شوند.

قربانی با اشاره به برنامه‌های سازمان صنایع کوچک در حوزه توسعه فناوری، نوآوری و ارائه خدمات توسعه کسب‌وکار گفت: در راستای حمایت از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرکها و نواحی صنعتی و فناوری در سال گذشته تعداد ۱۴۸قرار داد واگذاری به مساحت ۴۸هکتار با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد.

این مسئول صنعتی از ایجاد ۶شهرک فناوری تخصصی در کشور خبرداد و افزود: این شهرکها در زمینه صنایع غذایی و بیوتکنولوژی در مشهد، قطعات خودرو در تبریز، الکترونیک و صنایع غذایی در ارومیه، فناوری نوین در اصفهان، صنایع شیمیایی در فارس و کانی غیر فلزی در همدان است که با هدف ایجاد زیر ساخت‌ها در تامین امکانات فیزیکی و خدمات نرم‌افزاری برای ارتقای توان رقابت‌پذیری واحدهای صنعتی راه‌اندازی شده است.

قربانی ادامه داد: با راه‌اندازی ۳۸کلینیک کسب‌وکار در شهرکهای صنعتی کشور اقدامات مهم دیگری از جمله ایجاد و توسعه فن‌بازارهای منطقه‌ای و مراکز مبادله فناوری با سایر کشورها در راستای تامین نیازهای فناوری صنایع، نفوذ فناوری‌های نوین، بهبود فرایند مبادلات فناوری و ارتقاء خدمات در اولویت سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول افزود: همچنین ۱۸فن‌بازار منطقه‌ای با مسئولیت شرکت شهرکهای صنعتی و همکاری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری فعال شده‌اند.

در این نشست همچنین کمال محمدی مشاور رئیس پارک فناوری پردیس، حسین ساروخانی رئیس هییت مدیره کارگزاران فن‌بازار منطقه‌ای استان و نماینده بروکرها در شورای عالی فن‌بازار کشور، شهریار غمامی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پرشیا فن‌آوران کیمیا و ایمان رهنما فلاورجانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان الماس فناوران گیتی حضور داشتند.

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، برمک قنبرپور عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به برگزاری سومین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ در ۲ و ۳ خرداد امسال، هدف کلان این همایش را بهسازی منابع انسانی بنگاه‌ها و تقویت دانش، مهارت و سطح رقابت پذیری آن‌ها دانست و گفت: ترسیم تصویری کلی از اقتصاد صنایع پلاستیک ایران برای فعالان این حوزه در سال جاری، ایجاد ارتباط دوجانبه و مؤثر میان فعالان اقتصادی و تصمیم‌سازان سطح کلان اقتصاد کشور به منظور بررسی هرچه دقیق‌تر تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده بر کسب و کار صنایع پلاستیک، آشنایی بنگاه‌های اقتصادی صنایع پلاستیک با فرصت‌های سرمایه گذاری پیشرو به منظور افزایش سهم این صنایع از تولید ناخالص داخلی کشور، بهبود سطح ارتباطات و تعاملات دانشگاهی و پژوهشی با صنایع پلاستیک و تعریف پروژه‌های کاربردی در این زمینه (فرآیندهای تحقیق و توسعه بنگاه‌ها) از مهم‌ترین اهداف این همایش است.
قنبرپور درباره آمار و ارقام صنعت پلاستیک گفت: در ایران با توجه به پروانه‌های وزارت صمت صادر شده است، حدود ۸ هزار واحد صنعتی وجود دارد که در حوزه صنایع پلیمر کار می‌کنند و حدود ۱۰ هزار واحد صنفی که دارای کارگاه‌های کوچک‌تر که داری پروانه‌های واحدهای صنفی هستند و در کل ۱۸ هزار فعال واحد در صنایع پلیمر مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره برآورد تولید گفت: برآورد ظرفیت تولید که کارشناسان وزارت صمت برآورد کرده‌اند، حدود ۱۳ میلیون تن است و آنچه تحقق پیدا کرده است بر اساس آمار معاملات بورس کالا، مواد اولیه پلیمری که صنایع پایین دستی آنها را خریداری کردند به عدد نزدیک به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسید. که این عدد در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود که افزایش قابل توجهی در حجم خرید صنایع تکمیلی پتروشیمی از بورس کالا می‌بینیم.

قنبرپور ادامه داد: میزان واردات مواد اولیه پلیمری هم افزایش پیدا کرده است و به همان تناسب با توجه به افزایش مصرف مصنوعات پلاستیکی رشد کرده، میزان بازیافت هم افزایش پیدا کرده و جمعاً کل فروش صنایع پلیمر از مجموع مواد اولیه خریداری شده، مواد اولیه وارداتی و بازیافت چیزی حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است همین عدد در سال گذشته در حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد رشد فروش را می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر ارزش افزوده‌ای که ایجاد شده یعنی نقش این فروش در تولید ناخالص داخلی، تخمینی که ما می زنیم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان از کل تولید ناخالص داخلی ایران داشتیم و اگر به درصد بخواهیم بگوییم به ۱.۵ درصد می رسیم. بنابراین سهم ارزش افزوده صنایع پلاستیک، نزدیک به ۱.۵ درصد است. همین عدد تولید ناخالص داخلی صنعت پلاستیک از کل تولید ناخالص داخلی بخش صنعت نزدیک به ۷ درصد است.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران عنوان کرد: طبق آمارهای رسمی اشتغال ایجاد شده به ازای هر یک میلیون تن مصرف پلیمر، ۱۷۰ هزار نفر است بنابراین اگر فقط اشتغال مستقیم که در صنایع تکمیلی پتروشیمی ایجاد شده، در نظر بگیریم حدود ۹۵۰ هزار نفر در صنایع پلاستیک مشغول به کار هستند و به همین دلیل این صنعت را ما اشتغالزاترین صنعت ایران می‌دانیم. همین عدد در سال گذشته نزدیک به ۸۶۰ هزار نفر بوده و رشد ۱۱ درصدی داشته است. سهم اشتغال مستقیم و غیر مستقیم صنعت پلیمر از کل صنعت ایران باز نزدیک به ۷ درصد است و از بخش صنعت حدود ۱۸ درصد است.

قنبرپور در ادامه عنوان کرد: صادرات مستقیم و غیر مستقیم صنایع پلیمر و پتروشیمیایی در سال ۱۴۰۰، حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که این عدد در سال ۱۳۹۹، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده یعنی حدود ۶۰۰ میلیون دلار افزایش داشتیم. سهم ارزآوری زنجیره این صنایع از کل صنایع ایران ۸ درصد بوده که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد افزایش وضعیت بازیافت ادامه داد: از برآورد تولید واقعی، بخشی نیاز به بازیافت دارد. بخشی از کالاهای پلیمری کالاهای سرمایه‌ای هستند و دوام زیادی دارند و به صورت روزمره مصرف نمی‌شوند که در این خصوص تخمین خاصی وجود ندارد اما تخمین حدودی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن مصرف مصنوعات پلاستیکی وجود دارد که در کوتاه مدت (مانند ظروف پلاستیکی) به صورت زباله هستند که آمار ما به نسبت ارقام جهانی نسبت بدی نیست. به صورت دقیق‌تر ۳۲۰ هزار تن پلاستیک و پلیمر بازیافت می‌شود و متأسفانه می‌توان تخمین زد که بخش دیگر به صورت زباله درآمده و ممکن است در طبیعت رها شود.

قنبرپور در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد کاهش شکاف ظرفیت اسمی و واقعی تولید گفت: بسیاری از ظرفیت‌ها در صنایع به دلایل مختلف خالی است، یکی از دلایل ساده آن بحث مواد اولیه است و مواد اولیه خیلی از بنگاه‌های اقتصادی توسط پتروشیمی‌های ایران یا قابلیت تولید نداشته یا عرضه داخلی کفایت نیاز را نکرده یا تولید نمی‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان یک نمونه مشخص بخشی از پلیمرهای مهندسی که ظرفیت و امکان تولید آنها در داخل وجود نداشته و به خاطر تحریم‌ها امکان واردات آنها نیز به سهولت در اختیار نیست. این در حالی است که معضل منابع انسانی گریبانگیر بنگاه‌های اقتصادی بوده و صنایع پلاستیک هم از این قاعده مستثنی نیست. همه اینها و سیاست‌های دولتی و حاکمیتی دست به دست هم داده در کنار موانعی که وجود دارد و همه این دلایل باعث شده استفاده از ظرفیت اسمی محقق نشود اگرچه با سیاست‌های درست دولت می‌توان این موضوع را در کوتاه مدت رفع کرد.

  • مجله صنعتی