مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

۱۹ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دستیابی به تراز تجاری مثبت ۳۵ میلیون دلار مناطق آزاد برای اولین بار بعد از ۳۰ سال فعالیت این مناطق خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از  مهر، سعید محمد در برنامه زنده تلویزیونی صف اول که ۲۴ مرداد پخش شد، اظهار کرد: در دنیا ۵۴۰۰ منطقه آزاد داریم و دنیا از این فضا برای توسعه اقتصادی استفاده می‌کند در چین هم ۷۵ درصد تجارت این کشور از طریق مناطق آزاد آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مشوق‌های اقتصادی در مناطق آزاد برای رشد و توسعه شرکت‌ها افزود: ۱۵ منطقه آزاد و ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم؛ مجوز برای ایجاد ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی صادر شده اما چون استانداران مدیران این مناطق را معرفی نکرده‌اند و دستگاه متولی راه اندازی آن، اقدامی برای ایجاد این مناطق ویژه نکرده، بخش اعظم مناطق ویژه اقتصادی غیر فعال هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کارکرد اصلی مناطق آزاد در اسناد بالادستی را صادرات، تولید، ارزآوری، ورود تکنولوژی‌های جدید و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و امثال آن ذکر و تصریح کرد: اما کارکرد مناطق آزاد تا به امروز راضی کننده نبوده و نتوانسته‌اند هم پای مناطق آزاد رقبای ما در منطقه رشد کنند.

وی ادامه داد: سرجمع تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همواره مثبت و این شاخص در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ اما تراز تجاری مناطق آزاد به تنهایی همواره در این ۳ دهه از عمر راه اندازی مناطق آزاد در کشور، منفی بوده است. با این حال با حل و فصل برخی مشکلات فعالان اقتصادی در این یک سال از عمر دولت سیزدهم، توانستیم کاری کنیم که از مهر ماه سال گذشته تا کنون تراز تجاری مناطق آزاد به مثبت ۳۵ میلیون دلار برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته تغییر کند.

مشاور رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه گذاران مایلند بار دیگر مشوق‌های مناطق آزاد احیا شود اما در ماه‌های اخیر به برخی از این مشوق‌ها خدشه وارد شده، گفت: می‌گویند مناطق آزاد مرکز قاچاق کالا هستند و می‌خواهند با این بهانه مناطق آزاد را بکوبند از دیگر مشکلات ما این است که در حالی که باید قوانین و مقررات ثابت و برای فعال اقتصادی پیش بینی پذیر باشد اما دچار ایجاد قوانین خلق الساعه شده‌ایم.

وی به ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه اشاره و تصریح کرد: این ماده قانونی، رئیس منطقه آزاد را مسئول همه امور آن منطقه می‌داند که اگر اجرا شود، می‌تواند به رشد مناطق آزاد کمک شایانی کند. رئیس شورای عالی مناطق آزاد، رئیس جمهور است و ۱۴ نفر از اعضای این شورا، از اعضای هیئت دولت هستند با اینکه رئیس جمهور اخیراً بار دیگر اهمیت اجرای این ماده قانونی را ابلاغ کرده تا همه مدیران دستگاه‌های اجرایی فعال در مناطق آزاد ذیل رئیس همان منطقه فعالیت کنند و از زمان ابلاغ آن بیش از یک ماه می‌گذرد، اما همچنان دستگاه‌های اجرایی از اجرای ابلاغیه رئیس جمهور استنکاف می‌کنند.

محمد ادامه داد: در حال حاضر فرماندار در مناطق آزاد را وزیر کشور منصوب می‌کند، شهردار را شورای شهر منصوب می‌کند بخشدار را استانداران تعیین و منصوب می‌کنند رئیس گمرک منطقه آزاد از سوی رئیس کل گمرک تعیین می‌شود رئیس مالیات منطقه آزاد با حکم رئیس کل سازمان امور مالیاتی منصوب می‌شود و…؛ این در حالی است که در شورای عالی مناطق آزاد، عالی‌ترین مقام همه این دستگاه‌ها حضور دارند ولی متأسفانه در هنگام اجرای قانون، عیناً همان قانونی که برای سرزمین‌های اصلی تدوین و تصویب شده، برای مناطق آزاد هم اجرا می‌کنند که به دلیل ناآشنایی آنها به قوانین مربوط به مناطق آزاد است که بر تسهیل فرآیندها تأکید دارد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر مرتباً هم قوانین مزاحم تصویب می‌شود مثلاً در ۱۳ دی ماه سال گذشته قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد که این پایه مالیاتی که در سال‌های گذشته در خصوص مناطق آزاد وجود نداشت و این مناطق از مالیات معاف بودند، در قانون جدید به مناطق آزاد نیز تسری داده شد.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، متن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای مناطق آزاد به گونه‌ای است که ابهام دارد و سبب می‌شود فعالان اقتصادی در مناطق آزاد، بعضاً دو بار مالیات بر ارزش افزوده بدهند؛ دنبال آن هستیم تا این مشکل برطرف شود اما این عدم هماهنگی نه تنها به تسهیل فرآیندها در مناطق آزاد نمی‌انجامد بلکه به ایجاد مشکل جدید منجر می‌شود. مثلاً یک فعال اقتصادی برای راه اندازی فعالیت تولیدی یک بار از سازمان منطقه آزاد مربوطه مجوز می‌گیرد و وقتی برای دریافت تسهیلات به بانک می‌رود، می‌گوید ما به مجوزی که صمت بدهد تسهیلات می‌دهیم و مجبور است یک مجوز دیگر هم از وزارت صمت دریافت کند.

وی با بیان اینکه ابلاغیه اخیر رئیس جمهور در خصوص مدیریت واحد و یکپارچه در مناطق آزاد ذیل مدیرعامل سازمان منطقه آزاد همان منطقه، در همین چارچوب بود که عدم اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، مشکل ایجاد کرده بیان کرد: در خرمشهر و آبادان علی رغم اینکه مخالف تسری مناطق آزاد به سکونتگاه‌ها بودیم، اما مسئولیت این دو شهر با ماست ولی ابزار مدیریت شهری نداریم.

مشاور رئیس جمهور افزود: دستگاه‌ها از اجرای دستور رئیس جمهور استنکاف می‌کنند و شهرداران این دو شهر را شوراهای شهر و فرمانداران را وزیر کشور تعیین و منصوب می‌کنند؛ یا مثلاً بر اساس قانون، مناطق آزاد از گستره گمرک معافند اما می‌بینیم که در دروازه ورودی و خروجی مناطق آزاد گمرک مستقر شده است؛ یا نباید مناطق آزاد داشته باشیم یا اگر می‌خواهیم منطقه آزاد داشته باشیم، باید به قواعد آن پایبند باشیم و با هر کس که از اجرای دستور رئیس جمهور استنکاف می‌کند، برخورد جدی با عنوان ترک فعل شود؛ در ترکیه یک نفر والی مناطق آزاد است و همه فعالیت‌ها ذیل آن یک نفر است در امارات نیز یک نفر در رأس فعالیت‌های مناطق آزاد قرار دارد که ۴۰ سال است در این سمت بوده و ثبات در تصمیم گیری دارد.

وی تأکید کرد: یک بار برای همیشه بیاییم این مشکلات را در مناطق آزاد برطرف کنیم و یک نفر را مسئول همه اقدامات منطقه آزاد بدانیم؛ اگر این طرح موفق شد، می‌تواند به الگویی بای مدیریت یکپارچه در سرزمین اصلی هم مورد استفاده قرار داد. نه اینکه فعال اقتصادی آنقدر با مشکل مواجه شود که یا پول خود را در بانک بگذارد یا اینکه به خارج از کشور برود.

محمد با اشاره به سرمایه گذاری اولیه ۲.۵ میلیارد دلاری اماراتی‌ها برای ایجاد زیرساختها و روبناهای منطقه آزاد بندر جبل علی اضافه کرد: ما هنوز هم بعد از ۳۰ سال در قشم مشکل آب داریم یا در کیش مشکل شدید کمبود برق داریم و اگر این ۲۲ هزار خانه خالی ای که در کیش هست، پر از سکنه شود، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی درباره زمین فروشی در مناطق آزاد گفت: سازمان‌های مناطق آزاد برای حل مشکل تأمین اعتبار ایجاد زیرساخت‌های خود به سمت درآمدزایی با استفاده از فروش زمین افتادند که این روش جواب نمی‌دهد و مشکل ایجاد می‌کند؛ از سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید افزوده شد که در لایحه بودجه امسال درخواست تأمین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های آنها کردیم اما متأسفانه در هنگام بررسی لایحه از سوی نمایندگان مجلس حذف شد؛ بار دیگر توانستیم از هیئت دولت مصوبه بگیریم که از منابع سایر مناطق آزاد به این ۷ منطقه جدید اختصاص دهیم اما بار دیگر مجلس اعلام کرد انتقال منابع سایر مناطق آزاد به این مناطق جدید، غیر قانونی است و امکان انتقال منابع میان مناطق آزاد نیست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بندر فجیره سالانه ۲۰ میلیون دلار از محل بانکرینگ درآمد دارد و ۴۷ هزار شناور در سال در این بندر برای دریافت سوخت و مواد غذایی پهلوگیری می‌کنند؛ جالب اینکه ۸۰ درصد سوختی که در فجیره به شناورهای خارجی فروخته می‌شود، از ایران به این بندر قاچاق می‌شود، ما می‌خواستیم در قشم بانکرینگ راه اندازی کنیم که با موانع زیادی روبه رو شده‌ایم؛ احساس کردیم این موانع غیر عادی است و هوشمندانه بر سر توسعه مناطق آزاد ایجاد می‌شود.

وی به موضوع زمین خواری در مناطق آزاد اشاره و تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته با تابلوی سرمایه گذاری، اراضی‌ای از مناطق آزاد دریافت می‌کردند ولی فعالیت اقتصادی نمی‌کردند مشکلاتی برای ما ایجاد کرده بودند اما به دنبال بازپس گرفتن این اراضی هستیم؛ مثلاً سال گذشته ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع معادل ۸۳ هزار میلیارد تومان به قیمت روز به بیت المال برگشت داده شد یا مثلاً در پرونده گل شرق کیش حکم گرفته‌ایم تا زمینی به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بیت المال برگردد.

مشاور رئیس جمهور اذعان کرد: قرار است از این پس واگذاری زمنی ها به صورت هوشمند باشد و مجوز و زمین به عنوان آورده سازمان‌های مناطق آزاد محسوب شده و سرمایه گذار پول خود را وارد تولید و اشتغال کند.

وی درباره برخی انتقادها در خصوص تبدیل شدن مناطق آزاد به دروازه واردات اظهار کرد: در ۹ ماهه مهر ماه سال گذشته تا پایان خرداد امسال ۸۳۰ میلیون دلار واردات داشتیم که ۵۰ درصد آن واردات ماشین آلات مورد نیاز برای فعالیت‌های تولیدی همان منطقه بوده است؛ بخشی هم به واردات کالاهای اساسی ساکنان مناطق آزاد اختصاص داشته و نهایتاً تنها ۱۰۰ میلیون دلار واردات به عنوان کالاهای همراه مسافر بوده است.

محمد گفت: به طور کلی در سال ۱۴۰۰ مجموع واردات به عنوان کالای همراه مسافر ۱۱۲ میلیون دلار بود که رقم قابل توجهی نیست و سبب می‌شود مردم به جای انیکه به ترکیه برای خرید بروند، در داخل کشور خرید کنند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم دروازه قاچاق نبودن مناطق آزاد را تأیید کرده است.

مشاور رئیس جمهور درباره اقدامات انجام شده جهت استفاده اقتصادی از جام جهانی قطر یادآور شد: در دولت گذشته هیچ تمهیداتی در این خصوص اندیشیده نشده بود لذا زمان کمی برای برنامه ریزی داشتیم، با آغاز دولت سیزدهم، کمیته‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و شورای عالی مناطق آزاد مسئول تأمین زیرساخت‌ها شد.

در این رساتا ظرفیت فرودگاه کیش با ساخت ترمینال جدید از سالانه ۱.۵ به ۶ میلیون نفر افزایش یافت که این ترمینال جدید ماه آینده به بهره برداری می‌رسد؛ اسکله‌های جدید مسافری، افزایش تخت‌های هتل‌های ۵ ستاره به ۱۰ هزار تخت، ساخت ۴ زمین فوتبال جدید و بازسازی دو زمین فوتبال دیگر، احداث مراکز بنسازی، امضای تفاهم افزایش پروازهای ایران و قطر به ۴۰۰ پرواز در هفته میان سازمان‌های هواپیمایی کشوری ایران و قطر و … از جمله این اقدامات است.

منبع: تجارت نیوز

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

مجری طرح گوهر سنگ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: شیوه نامه مجزا برای استخراج معادن گوهر سنگ پس از انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقات دانش بنیان ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  ابو محمد هاشمی، افزود: این شیوه نامه واحد که در آن روش‌های مناسب استخراج هر کدام از گوهر سنگ‌ها ارائه شده کمک می‌کند گوهر سنگ‌ها در معادن با کمترین میزان هدر رفت، برداشت شود.

وی با بیان اینکه  استخراج گوهر سنگ در معادن ایران تابع ضوابط و قوانین استخراج دیگر مواد معدنی است گفت: استخراج گوهر سنگ‌ها در شرایط کنونی، عموما به شیوه آتشباری انجام می‌شود، اما مقرر شده ­مرکز نوآوری "ایمینو" وابسته به ایمیدور، ارائه و بررسی طرح‌های دانش بنیان در حوزه استخراج گوهر سنگ‌ها را در دستور کار خود قرار دهد که این کار مطالعاتی اکنون برای گارنت‌ها انجام شده و با جمع آوری نتایج بررسی ها، قوانین و شیوه نامه نهایی استخراج گوهر سنگها، ابلاغ می‌شود.

tasnim

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

واردات فرش با صادرات خودرو

رئیس مرکز ملی فرش گفت: صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند خودرو وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرحناز رافع امروز در نشست خبری با بیان اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه ای و بنابراین گران است، گفت: فرش دستباف از چند میلیون تا چند میلیارد در رده‌های مختلف تجاری و نفیس قرار دارد. البته هنوز هیچ کس قادر به رقابت با فرش ایران نیست و مدیریت دانش آن در دنیا در دست ایران است که باید حفظ شود.

وی افزود: صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که 70 میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند خودرو وارد کنند.  

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه ترکیه و چین نمی‌توانند بازار ایران را به دست آوردند، تصریح کرد: ایران رتبه سوم صادرات فرش را دارد، اما در اصل سوم نیستیم؛ چراکه بخاطر تحریم‌ها و تعهد ارزی  با کم اظهاری مواجه هستیم. صادرات وزنی فرش هم کاهشی نداشته که این موضوع را تایید می‌کند.
 
وی با بیان اینکه فرش‌های کشورهای دیگر با ایران قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: دو مشکل قانونی در کسب و کار  مربوط به فرش‌های مرجوعی و عبور موقت وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم و وزیر صمت هم قول کمک داده است‌.

رافع در ادامه با بیان اینکه بازگشت ارز برای فرش در حال حاضر یک سال در نظر گرفته شده، از تلاش برای افزایش این زمان به 36 ماه خبر داد و گفت: مشکل اصلی صادرات فرش به جز تحریم، تعهد ارزی است. آمارها نشان می‌دهد صادرات افت وزنی نداشته و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشتیم. صادرات در چهار ماهه هم افزایشی بوده است.

وی افزود: در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که بخاطر تحریم و تعهد ارزی است و اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود،  بر اساس آمار تولید، می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. همچنین به دلیل شرایط یاد شده ممکن است فرش ایران با اسم کشورهای دیگر هم صادر شود.
وی در ادامه این نشست خبری به نمایشگاه فرش دستباف ایران اشاره کرد و گفت: بعد از دو سال وقفه بخاطر کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از  31 مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی از ساعت 10 صبح تا 20 شب برگزار خواهد شد. پیش بینی و تلاش می‌کنیم این نمایشگاه 10 هزار نفر بازدید کننده داشته باشد. قبلا این تعداد 8000 نفر بود.

وی با بیان اینکه مهمانان خارجی هم در نمایشگاه حضور دارند که جزئیات آن در جریان نمایشگاه اعلام می‌شود، گفت: بیش از 5500 نفر در مدارس و دانشگاه‌ها در رشته فرش در حال تحصیل هستتد که قرار است اقداماتی مثل کانون ارزیابان فرش با همکاری آن‌ها اجرا شود تا با مهر ارزیابان اصالت فرش تایید شود.

*جزئیات هدیه فرش طلا به پوتین

وی از رونمایی مجموعه فرش‌های نفیس در سالن 35 نمایشگاه خبر داد و گفت: فرش‌های جام جهانی نیز در مراحل تولید است که که یکی از آن‌ها به فیفا فرستاده می‌شود. البته فرشی که گفته شد از طلاست و به آقای پوتین هدیه داده شده هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که ببینید از ابریشم است و طلا نیست. این صحبت‌ها فقط نشان دهنده قدرت و زیبایی فرش ایران است که مردم فکر می‌کنند از طلا است.

رافع همچنین از برنامه‌ریزی برای حضور در در آسیای میانه و شرقی و همچنین برگزاری نمایشگاه در ارمنستان، یونان، روسیه و کشورهای عربی از جمله قطر همزمان با برگزاری جام جهانی خبر داد.

رافع درباره دستمزد پایین قالیبافان نیز گفت: دستورالعمل شورای مزد تصویب و ابلاغ شده که فعلا در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اگر موفق باشد ادامه پیدا می‌کند.

منبع: Tasnim

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حرکت رو به رشد روابط اقتصادی ایران و روسیه در یک سال گذشته گفت: در نمایشگاه روسیه دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین که با هدف شرکت در نمایشگاه خودرو روسیه و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی با این کشور به روسیه سفر کرده است، گفت: در سال های گذشته روابط ایران و روسیه رو به رشد بوده و در یک سال گذشته این رشد مشهود تر است و وارد فاز های جدید تری شده است.

فاطمی‌امین با اشاره به آغاز در صادرات توربین‌های گازی و محصولات فناورانه به روسیه، از احتمال امضای تفاهم نامه های اقتصادی در روسیه خبر داد و گفت: در این سفر چندین موضوع پیگیری خواهد شد، که مهمترین محور‌های آن، آغاز همکاری مشترک در حوزه صنایع کشتی‌سازی، صنعت هوایی و صنایع خودرویی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به حضور 50 شرکت ایرانی برای در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو روسیه اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی های انجام شده درماه های اخیر تلاش شد تا شرکت‌های ایرانی و روسی که در این حوزه فعال هستند، همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند.

وزیر صمت به ثبات تولید در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: با رفع مشکلات سال‌های قبل، تولید خودرو به ثبات لازم رسیده و در نمایشگاه روسیه نیز دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود.

فاطمی‌امین افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه همکاری‌های صنعتی بین دو کشور وجود دارد و در این سفر چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها بررسی خواهد شد.

گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته، موسوم به «اتوموبیلیتی2022» از روز دوشنبه 31 مرداد با حضور ایران و صد‌ها شرکت بین‌المللی در مرکز دائمی نمایشگاه‌های مسکو آغاز می‌شود و غرفه ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات روسی افتتاح خواهد شد.

منبع: تسنیم

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

از خرید لوازم تحریر شب مهر جانمونی

خرید لوازم تحریر در ماه های قبل از شروع سال تحصیلی همیشه بسیار داغ میشود. استفاده از انواع مداد رنگی ها و خودکار و مداد های طراحی ویا خرید کلاسور و دفتر و آبرنگ و سایر لوازم تحریر از جمله خرید های داغ شب مهرماه هستند.

خرید لوازم تحریر در ماه های قبل از شروع سال تحصیلی همیشه بسیار داغ می‌شود. استفاده از انواع مداد رنگی ها و خودکار و مداد های طراحی ویا خرید کلاسور و دفتر و آبرنگ و سایر لوازم تحریر از جمله خرید های داغ شب مهرماه هستند. همچنین بسیاری از مادر و پدرها که برای فرزندان خود قصد خرید کیف مدرسه کرده اند از فروشگاه های لوازم تحریر اقدام به خرید می کنند. فروشگاه لوازم تحریر نوین پارسه با ارائه خدمات بر بستر آنلاین توانسته است برای مشتریان فیزیکی خود لذت خرید آنلاین لوازم تحریر را نیز فراهم آورد.

خرید لوازم تحریر در شب مهر همانطور که گفتیم یکی از کارهای محبوبی است که والدین کودکان دبستانی و سایر مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، متوسطه اول و متوسطه دوم و حتی دانشجویان به دنبال آن هستند. فراموش نکنید که از خرید لوازم تحریر شب مهر جا نمانید و از این فرصت فوق العاده خرید آنلاین لوازم تحریر حداکثر بهره را برده باشید.

در ادامه این مقاله در مورد انواع لوازم تحریری که میتوانید در شب مهر اقدام به خرید کنید گفتیم و همچنین در ادامه مواردی که گفته شد را جمع بندی کامل کردیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خرید لوازم تحریر آنلاین شب مهر

خرید لوازم تحریر همانطور که برایتان گفتیم یکی از نیاز های اصلی دانش آموزان برای رفتن به کلاس درس و تحصیل است. همچنین خرید آن برای بسیاری از کودکان از خاطرات خوب دوران کودکی است و همیشه به یادشان می ماند. خرید پاک کن و مداد رنگی و دفتر فانتزی برای کودکان بسیار هیجان انگیز است. در لیست زیر برخی از لوازم تحریری که شما میتوانید بصورت اینترنتی و آنلاین خرید کنید را آورده ایم:

  • دفتر
  • مداد مشکی
  • مداد رنگی
  • خط کش
  • پرگار، نقاله و شابلون
  • کلاسور درسی
  • برچسب دفتر و کتاب
  • محافظ جلد
  • خودکار
  • ماژیک
  • غلط گیر
  • ماژیک هایلایتر
  • پاستل و مداد شمعی
  • ماژیک نقاشی
  • گواش
  • رنگ انگشتی
  • آبرنگ

از خرید لوازم تحریر شب مهر جانمونی

خرید اینترنتی نوشت افزار مدرسه

نوشت افزار همانطور که میدانید برای بسیاری از پدر و مادر ها و والدین بسیار مهم است. استفاده صحیح از نوشت افزار هایی با کیفیت میتواند برای دانش آموزان پیشرفت تحصیلی خوب را به ارمغان بیاورد. بنابر این خرید نوشت افزار به یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان و محصلان تبدیل شده است. خرید نوشت افزار بصورت آنلاین در خدمتی توسط نوین پارسه صورت گرفته است و شما میتوانید به راحتی به وبسایت این فروشگاه آنلاین لوازم تحریر و نوشت افزار بروید و به مشاهده و انتخاب و سپس خرید نوشت افزار مورد نیاز خود بپردازید.

برای تهیه نوشت افزار معیارهای گوناگونی را میتوانید مدنظر قرار دهید. اما شاید مناسب باشد نیاز های خود را با خرید خود متناسب کنید و به راحتی به خرید لوازم تحریر و نوشت افزار مورد نیاز خود در Novinparse بپردازید. برای خرید اینترنتی نوشت افزار در نوین پارسه به راحتی شما بایستی در دسته بندی های زیر مجموعه نوشت افزار وارد شده و کالای مورد نیاز خود را باز کرده و مشاهده و خرید نمایید.

نوشت افزار برای کودکان ما میتواند شامل انواعی از مداد مشکی و مداد رنگی باشد، همچنین استفاده از پاک کن و تراش ساده یا رومیزی نیز میتواند کار مطلوبی باشد. در کنار این نوشت افزار ها میتوانید از خرید اتود یا مداد نوکی و خودکار نیز جا نمانید و به راحتی در سبد نوشت افزار خود بچینید و از فروشگاه اینترنتی نوین پارسه خرید داشته باشید.

خرید آنلاین لوازم هنری

خرید لوازم هنری یکی دیگر از خدماتی است که این فروشگاه آنلاین لوازم تحریر فراهم آورده است. هنرمندان، طراحان و دانش آموزان و دانشجویان دوره های آموزشی هنری زین پس می توانند به راحتی نیاز خرید لوازم هنری خود را در Novinparse.com حل کنند و مشکلی در بابت قیمت لوازم هنری و و خرید آن نداشته باشند.

سبک های مختلف طراحی و نقاشی از سیاه قلم تا طراحی با پاستل و طراحی با آبرنگ باعث افزایش استفاده از این لوازم هنری نیز شده است و هنرمندان سراسر کشور نیازمند به تهیه محصولاتی با کیفیت بسیار بالا و البته با قیمتی بسیار مناسب هستند. سایت لوازم تحریر نوین پارسه باعث شده است که به راحتی هنرمندان و دانشجویان رشته های طراحی و نقاشی در هنرستان ها و مدارس به راحتی بتوانند به وسایل و مواد اولیه طراحی و نقاشی خود دسترسی سریعی داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اینکه شما میتوانید از فروشگاه معتبر لوازم تحریر نوین پارسه برای شب مهر اقدام به خریدی لذت بخش کنید گفتیم و خاطر نشان کردیم که در خرید شب مهر لوازم تحریر خود حتما از خرید آنلاین لوازم تحریر غافل نشوید. در این محتوا در مورد خرید لوازم تحریر آنلاین و لوازم تحریری که میتوانید بصورت آنلاین خرید کنید گفتیم، همچنین در مورد خرید نوشت افزار و خرید لوازم هنری آنلاین نیز گفتیم. امیدواریم این محتوا توانسته باشد به شما کمک خوبی کرده باشد.

منبع: تابناک

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

اردوغان و کاهش ارزش پول ملی ترکیه

دو روزی است که تصمیم بانک مرکزی ترکیه تمامی تحلیل‌گران و اقتصاددانان را شوکه کرده است. در حالی که تورم ترکیه به 80 درصد رسیده است، بانک مرکزی ترکیه دقیقا در مسیری خلاف جهت دیگر بانک های مرکزی دنیا برداشته است. بلومبرگ گزارش داده است که هیچ یک از اقتصاددانان قبل از نشست اخیر بانک مرکزی ترکیه کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی نمی‌کردند.

 

به گزارش اکوایران، البته برخی تحلیل‌گران نیز بر این باورند که کاهش نرخ بهره ترکیه از 14 درصد به 13 درصد همراستا با رشد قابل توجه درآمد از صنعت توریست در این کشور و همچنین کاهش هزینه‌های استقراض در این کشور است. لیر ترکیه پس از این تصمیم واکنش نشان داد و نرخ برابری دلار به لیر تا سطح 18.15 واحدی رشد کرد.

این پایین‌ترین ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا پس از ماه دسامبر سال گذشته بود که در آن مقطع این شاخص تا سقف تاریخی 18.36 واحدی پیشروی کرده بود.

قبل از نشست بانک مرکزی ترکیه تمامی 21 اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کرده بودند که نرخ بهره بدون تغییر باقی خواهد ماند.

لیر ترکیه

کریستین مگیو، مدیر استراتژی پورتفولیو در TD Securities معتقد است که در ادامه نیز بازار ارز در ترکیه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم مورد مداخله دولت قرار خواهد گرفت. هر چند که در بازار تابستانی ورود ارزهایخارجی از کشورهای دوست مانند روسیه و عربستان و همچنین افزایش ورود توریست به ترکیه می تواند افت شدید ارزش لیر ترکیه را متوقف کند.

تحلیل‌گران بر این باورند که بانک مرکزی ترکیه هنوز قابلیت ادامه روند کنونی را دارد؛ ترکیبی از نرخ بهره پایین و مداخله ارزی برای کند کردن مسیر نزولی لیر. اما هر چه این مداخله ادامه داشته باشد ناترازی در اقتصاد ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد. سیاستی که بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران می‌تواند تا پایان سال 2022 یا نهایتا تا اواسط سال آینده میلادی ادامه پیدا کند.

تقریبا یک سال از اولین افزایش نرخ بهره غافلگیرکننده بانک مرکزی می‌گذرد و طی این مدت نرخ تورم این کشور از 20 درصد به 80 درصد رسیده است. بنظر می‌رسد فعلا اولویت اصلی دولتمردان آنکارا رشد اقتصادی است که مرتبط با افزایش محبوبیت انتخاباتی برای اردوغان است. اما تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که اقتصاد این کشور شاید ظرفیت ادامه چنین روندی را نداشته باشد.

منبع: اکو ایران

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

اجلاس داووس

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یک سازمان بین‌المللی است که مقر آن در ژنو، سوئیس است، که هر ساله افراد و رهبران سیاسی و تجاری را گرد هم می‌آورد تا درباره موضوعات مهمی که بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند، بحث کنند. اینها شامل نگرانی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می شود، اما محدود به آن نمی شود.

WEF بیشتر به خاطر نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، پیست اسکی سوئیس، شناخته شده است. این رویداد به طور منظم رهبران تجاری و سیاسی از سراسر جهان را برای یک سری بحث در مورد مسائل جهانی جذب می کند. همه‌گیری COVID-19 روال نیم قرنی این رویداد را که در سال 2022 بازسازی شد، مختل کرد.

اقلام کلیدی(فکت ها):

 

  • مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یک سازمان بین المللی مستقر در ژنو است که در راستای همکاری جهانی در زمینه مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی روز فعالیت می کند.
  • بیشتر به خاطر نشست سالانه خود در داووس، سوئیس، که رهبران و متفکران تجاری و سیاسی را گرد هم می آورد تا درباره مسائل و راه حل های جهانی بحث کنند، شناخته شده است.
  • محیط زیست و مسائل مرتبط با آن مانند تخریب تنوع زیستی و بلایای انسانی بر فهرست فعلی WEF از مهمترین نگرانی های جهانی غالب است.
  • WEF هیچ قدرت تصمیم گیری مستقلی ندارد اما به دنبال تأثیرگذاری بر مردم برای اتخاذ تصمیماتی است که به نفع جامعه جهانی باشد.
  • بودجه این سازمان از طریق عضویت آن، که شامل بسیاری از شخصیت های برجسته تجاری و سیاسی است، تامین می شود

 

آشنایی با مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اجلاس داووس

عضویت مجمع جهانی اقتصاد (WEF) بخشی از نخبگان جهانی از بخش‌های خصوصی و دولتی است و شامل برخی از برجسته‌ترین مدیران اجرایی، دیپلمات‌ها، افراد مشهور، شخصیت‌های رسانه‌ای، مقامات دولتی، رهبران مذهبی و نمایندگان اتحادیه‌های سراسری است. جهان.

تاریخ

WEF که در سال 1971 در ژنو تأسیس شد، مأموریتی بر اساس آنچه به عنوان نظریه سهامداران شناخته می شود، دارد. نظریه سهامداران پیشنهاد می کند که در حالی که هدف یک واحد بخش خصوصی افزایش سود برای سهامدارانش است، سازمان موظف است بقیه موارد را مشاهده کند. جامعه به عنوان سهمی در اقدامات شرکت. ذینفعان مانند کارمندان، مشتریانی که شرکت به آنها خدمات می دهد و جامعه محلی و جهانی باید هنگام تصمیم گیری های حیاتی در نظر گرفته شوند.

دفتر مرکزی WEF در سوئیس، دفاتری در نیویورک، پکن، توکیو، سانفرانسیسکو و بمبئی دارد.

WEF توسط اعضای خود، که شامل رهبران صنعت و افراد از همه اقشار است، تامین می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد مشهور، روزنامه‌نگاران و افراد علاقه‌مند حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین سالانه و هزینه‌های جلسات برای شرکت در آن هستند. جلسات منطقه‌ای در کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای لاتین برگزار می‌شود، اما نشست سالانه در داووس، سوئیس برگزار می‌شود. ، رویداد مرکزی جلسه برای همه اعضا است.

آنچه WEF انجام می دهد

جلسات WEF موضوعات، گرایش‌ها و سازمان‌های جدید را برای بحث به اعضا و عموم معرفی می‌کند و معمولاً اعتقاد بر این است که بر تصمیم‌گیری شرکت‌ها و بخش عمومی تأثیر می‌گذارد. سازمان WEF چندین پروژه در حال انجام با هدف رسیدگی به نگرانی های خاص جهانی از جمله تغییرات آب و هوا، مراقبت های بهداشتی و توسعه شهری دارد. این کشور با شرکای بین المللی خود برای ایجاد تغییرات مثبت در این زمینه ها همکاری می کند

WEF همچنین در زمینه های مورد علاقه اعضای خود تحقیق می کند و به هدایت همکاری و ارتباط بخش عمومی و خصوصی بین اعضای خود کمک می کند.

مجمع جهانی اقتصاد قدرتی برای تصمیم گیری ندارد، اما ممکن است توانایی قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی و تجاری داشته باشد. هدف از نشست سالانه آن این است که تصمیم گیرندگان جهان را به طور منظم گرد هم آورد تا مشکلات مبرم روز را مورد بحث و بررسی قرار دهد و بهترین راه حل برای آنها را بررسی کند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF).

نشست سالانه WEF در داووس، سوئیس، معمولاً حدود 2500 نفر از بیش از 100 کشور را به خود جذب می کند. نشست داووس توسط رسانه های جهانی پوشش داده می شود. جلسات گذشته داووس به رهبران دولت این امکان را داده است که به مسائل مربوط به درگیری های سیاسی با یکدیگر بپردازند و جایگاه نشست سالانه را به یک مجمع سیاسی و اقتصادی ارتقا دهند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2019 با حضور گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست نوجوان، اظهار داشت: "من امید شما را نمی‌خواهم. می‌خواهم وحشت کنید... و اقدام کنید."

این ایده که انجمن می تواند علاوه بر ترویج بهترین شیوه های خود در مدیریت کسب و کار، به حل مناقشه جهانی کمک کند، دیدگاه اولیه موسس WEF، کلاوس شواب بود. شواب، مهندس و اقتصاددان آلمانی، اکنون به عنوان رئیس اجرایی WEF خدمت می کند.

مجمع سال ۲۰۰۸

مجمع جهانی در روزهای ۲۳ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۰۸ برگزار شد. موضوع اجلاس سال ۲۰۰۸ میلادی «قدرت خلاقیت مشارکتی در جهان» بود و بزرگترین چالش‌های اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی و سال‌های آینده را مورد بررسی قرار داد.

در مجمع سال ۲۰۰۸ میلادی هفت نفر ریاست جلسه را برعهده دارند:

  • تونی بلر نخست‌وزیر سابق بریتانیا
  • جیمز دایمون رئیس و مدیر ارشد اجرایی مؤسسه مالی جی پی مورگان کشور ایالات متحده آمریکا
  • کی-وی کاماث مدیر کل و مدیر ارشد اجرایی بانک ICICV در کشور هند
  • هنری کیسینجر مدیر عامل مؤسسه کیسینجر در کشور آمریکا
  • ایندرا کی-نووی مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت پپسی در آمریکا
  • دیوید جی آوریلی کارشناسی ارشد در رشته MBA و از مدیران برتر زن آمریکا
  • وانگ جیانزو

جلسات اخیر

جلسه ژانویه 2021 به صورت مجازی برگزار شد. جای تعجب نیست که بیشتر بحث های سال بر روی همه گیری متمرکز بود و بر شکنندگی زنجیره تامین جهانی که این بیماری همه گیر آشکار کرد، متمرکز بود. لغو شد. در سال 2022، کنفرانس بار دیگر به صورت حضوری در دا برگزار شد

منبع: investopedia economistology

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

سوئیت روسی spfs

روسیه به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) پیشنهاد داده است که به سامانه پیام رسانی مالی این کشور موسوم به اس‌پی‌اف‌اس SPFS که معادل روسی سوئیفت SWIFT است، بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، روسیه به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) پیشنهاد داده است که به سامانه پیام رسانی مالی این کشور موسوم به اس‌پی‌اف‌اس SPFS که معادل روسی سوئیفت SWIFT است، بپیوندند.

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز سه شنبه تأکید کرد که مسکو می خواهد حجم تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی را افزایش دهد.
رشتنیکوف در سخنرانی ویدئویی خود برای شرکت کنندگان در مجمع سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان گفت: به منظور اطمینان از همکاری بی وقفه بین بانک هایمان، ما به اعضای سازمان پیشنهاد می کنیم به سیستم پیام رسانی مالی روسیه بپیوندند.

رشتنیکوف خاطرنشان کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید به ارتقای سازگاری کامل سیستم‌های پرداخت ملی و افزایش حجم تسویه حساب‌های متقابل به ارزهای ملی ادامه دهند.

 رشتنیکوف گفت: ما در حال حاضر شاهد نتایج مثبت هستیم، به عنوان مثال، یک چهارم مبادلات تجاری بین روسیه و چین به روبل و یوان انجام می‌شود. سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر شامل 8 کشور از جمله چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان می‌شود.

شرکای این سازمان نیز شامل ایران، افغانستان، بلاروس، مغولستان، ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند. کار این سازمان عمدتاً بر مسائل امنیتی متمرکز است، اما به وظایف توسعه منطقه‌ای نیز می پردازد.

روسیه از زمانی که درپی تحریم‌های غرب علیه این کشور به دلیل جنگ اوکراین، از سوئیفت محروم شده است، فعالانه سیستم پیام‌رسانی مالی داخلی خود را ترویج می‌کند.
هم سوئیفت و هم اس‌پی‌اف‌اس تراکنش های مالی بین بانک ها را تسهیل می کنند، اما اس‌پی‌اف‌اس روسیه تا این سال فقط در روسیه استفاده می شد، در حالی که سوئیفت یک سیستم بین المللی پذیرفته شده است.

تسنیم Economistology

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

نابنیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه

 پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین اقتصاد روسیه دچار بحران شد. نرخ تورم رو به افزایش گذاشت و اقتصاد این کشور با تحریم کشورهای غربی مواجه شد. اما خیلی زود روسیه توانست تورم را کنترل کند و از بحران خارج شود. راز موفقیت روس‌ها چه بود؟ 

موفقیت سیاست‌گذار پولی

حمله روسیه با پاتک تحریمی اتحادیه اروپا و ایالات متحده همراه شد، دسترسی بانک‌های روسی به سیستم مالی سوئیفت قطع شد و ذخایر ارزی خارج از روسیه بلوکه شدند.

در حالی که ارزش روبل 78 درصد کاهش یافته بود، بانک مرکزی روسیه توانست با افزایش نرخ بهره و چند ابزار سیاستی دیگر، تورم را کنترل کند. الویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه، در اولین گام نرخ بهره را از 9.5 درصد به 20 درصد رساند. بنابراین تقاضا در بازارهای دارائی و بازار ارز کاهش یافت. بانک مرکزی روسیه سقف قانونی تبدیل روبل به ارزهای خارجی را کاهش داد و بدین ترتیب تقاضای ارز را مدیریت کرد. همچنین صادرکنندگان ملزم شدند که ارز حاصل از صادرات را به روبل تبدیل کنند و با این سیاست عرضه ارز افزایش یافت.

پس از کنترل نرخ تورم و البته افزایش درآمدهای نفتی به مدد رشد نرخ انرژی، روسیه توانست از بحران عبور کند و در یک روند پلکانی نرخ بهره را کاهش داد. هرچند صادرات انرژی روسیه از ابتدای سال میلادی 5 درصد کاهش یافته اما پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری دولت روسیه کسری بودجه نداشته باشد و تا سال 2025 حجم اقتصاد روسیه به میزان پیش از جنگ بازگردد.

پیروی از اصول علم اقتصاد

از الویرا نابیولینا به عنوان قهرمان اقتصاد روسیه نام برده می‌شود. زنی که نام او پیش از این در میان 100 فرد قدرتمند جهان دیده شده بود.الویرا ساخیپرا دوونا نابیولینا ۲۹ اکتبر ۱۹۶۳در یوفای روسیه متولد شد. مادرش کارگر کارخانه و پدرش راننده بود. الویرا توانست وارد دانشگاه دولتی مسکو شود و در سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی اقتصاد را از این دانشگاه کسب کند. او از سال 2007 به پوتین نزدیک شد و در سال 2013 رئیس کل بانک مرکزی روسیه شد. نزدیکی به پوتین گرچه او را از نردبان قدرت اداری بالا برد اما آنچه که موجب موفقیت خانم رئیس کل شد، استقلال نسبی بانک مرکزی و اختیار او برای مدیریت پولی کشور بود. 

الویرا نابیولینا از همان روش‌هایی استفاده کرد که در دروس دانشگاه‌های دنیا تحت عنوان علم اقتصاد تدریس می‌شود. تجربه مدیریت بحران در روسیه پس از جنگ اوکراین نشان داد که روس‌ها هرچند در میدان سیاست با غربی‌ها زاویه دارند، اما برای حل مشکلات اقتصادی به اصول علم اقتصاد گردن می‌گذارند. تجربه موفق روسیه می‌تواند الگویی غیر غربی و مبتنی بر اصول عقلانی و علمی اقتصاد برای غلبه بر بحران‌های اقتصادی باشد. 

او مدیریت این بحران را مرهون اقداماتی است که از سالها قبل شروع کرد اقداماتی که می توان گفت معماری جدیدی برای اقتصاد روسیه  بود اقتصادی که با ابرچالش ها دست به گریبان بود نابیولینا مبارزه با ابرچالش‌ها را آهسته و پیوسته دنبال کرد.

نابیولینا از سال ۲۰۱۳ میلادی ریاست بانک مرکزی روسیه را برعهده گرفته است. ظرف ۵ سال ابتدایی فعالیت خود با چالش‌های بسیاری از جمله سقوط بهای نفت، تضعیف ارزش پول ملی، افت شدید حجم ذخایر ارزی، تورم دورقمی، رشد بانکداری سایه، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا و افت شدید نرخ رشد تولید ناخالص داخلی روبرو شد.

پیش از نابیولینا، شیوه برخورد با بحران‌ها تابع یک الگوی تکراری بود. برای نمونه در بحران ارزی فقط به تزریق ذخایر و افزایش نرخ بهره بسنده می‌شد. نابیولینا گرچه این الگوی تکراری را در کوتاه‌مدت به کار گرفت، اما در ادامه به سراغ هسته‌های ایجادکننده بحران رفت. خروج از نظام میخکوب ارزی، مبارزه با بانک‌های زامبی و پاکسازی آنها از اقتصاد روسیه کانون اصلاحات این رئیس‌کل موفق است.

در پرتو این اصلاحات روند فزاینده تورم متوقف شد و رشد اقتصادی نیز در یک سطح مشخصی به ثبات رسید. اصلاح در صندوق‌های بازنشستگی نیز از دیگر اقدامات مثبت کارنامه نابیولینا است. کارنامه‌ای که موجب شد او را با بانکداران بزرگی همچون «مارک کارنی» و «ماریو دراگی» مقایسه کنند. گرچه زمین بازی او در مقایسه با آنها به‌شدت ناهموار بود.

منبع: اکوایران اکونومیستولوژی

  • مجله صنعتی
  • ۰
  • ۰

سر به سر شدن مصرف بنزین و افزایش شدید مصرف بنزین درهفته های گذشته که مقارن با فصل تعطیالت ومسافرت های تابستانی شده به این موضوع دامن زده است که احتمال واردات بنزین به کشور از سر گرفته شود. علی رغم تاکید بر اهمیت کاهش مصرف بنزین و اثرات کاهش مصرف بنزین در ایجاد هوای پاک و اثرات اقتصادی آن، مصرف بنزین افزایش یافته است اما نمی توان همه ی مصرف باالی بنزین را به صورت ارادای به مردم نسبت داد چرا که عدم استاندارد بودن خودروهای تولید ملی دراین زمینه بسیار تاثیر گذار است. در حالی که خودروهای ملی یا تولید داخلی به طور متوسط در هر صد کیلومتر 12 لیتر بنزین می سوزانند این عدد در خودرهای استاندارد و به روز خارجی که در راستای کاهش آالیندگی محیط زیست طراحی و تولید شده 4 لیتر است. بی تردید می توان گفت مصرف خودروهای داخلی دو الی سه برابر استاندارد جهانی است،اگر این عدد را به استانداردهای بین المللی برسانیم به شدت مصرف سوخت در کشور کاهش پیدا می کند و از این جهت عواید اقتصادی قابل توجهی نصیب کشور می شود. در این موضوع تردیدی وجود ندارد که مهم ترین راه کاهش مصرف بنزین و بهینه کردن مصرف سوخت و ساخت خودروهایی است که درهر 100 کیلومتر مطابق خودروهای استاندارد خارجی بین 4 الی 5 لیتر بنزین مصرف کنند نه اینکه بین 10 الی 15 لیتر در 100 کیلومتر مصرف کنند . تولید خودروهای استاندارد که به دنبال حفظ محیط زیست باشد از جمله راه های کاهش مصرف بنزین به شمار می رود از آن مهمتر گاز سوز کردن خودروها چه به صورت CNG و یا LPG مانع بزرگی در برابر رشد مصرف بنزین به شمار می رود. توجه کشورها و تمرکز آنها بر ساخت خودروهای برقی نیز موضوع مهمی است که متاسفانه درکشور ما چندان مطرح نشده و جدی گرفته نشده است، در حالی که اگر زمینه برای واردات یا تولید خودروهای برقی فراهم شود و زیر ساخت های آن آماده شود می تواند جایگزین بسیار خوبی برای مصرف بنزین و کاهش آالیندگی و کمک به مسائل  ومشکلات دریافتاقتصادی خودرو است.

  • مجله صنعتی