مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

مجله صنعتی

مجله صنعتی وبلاگی برای معرفی موضوعات صنعتی و معدنی است که به شما کمک می کند که به پاسخ سوالات خود برسید.

  • ۰
  • ۰

فولادهای مقاوم به حرارت نوعی فولاد هستند که در شرایط با دمای بالا و شوک حرارتی کاربرد دارند. مقاوم ترین فلز در برابر حرارت دارای خواصی هستند که آن‌ها را قادر به تحمل دماهای بالا و محافظت از تغییر شکل یا تخریب ناشی از حرارت می‌کند. فولادهای مقاوم به حرارت به طور عمده در صنایعی مانند صنایع هوا و فضا، نیروگاه‌های حرارتی، صنایع نفت و گاز، فولادسازی، صنایع شیمیایی و پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاوم ترین فلز در برابر حرارت

مهم‌ترین ویژگی فولادهای مقاوم به حرارت می‌تواند مقاومت آنها در برابر اکسیداسیون (اکسید شدن) و اندازه‌گیری ویژگی‌های مکانیکی آنها در دماهای بالا باشد. ترکیب شیمیایی مناسب و عملیات حرارتی خاصی که برای فولادهای مقاوم به حرارت انجام می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد ساختاری مناسب برای مقاومت در برابر حرارت و خواص مکانیکی مطلوب شود.

نمونه‌هایی از فولادهای مقاوم به حرارت عبارتند از فولادهای آستنیتی زنگ‌نزن مانند ASTM A213 T91، فولادهای مارتنزیتی مانند ASTM A335 P91 و فولادهای آستنیتی-فریتی مانند ASTM A387 Gr. 91 هستند و هر یک از این فولادها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند، اما هدف اصلی همه آنها ایجاد مقاومت در برابر حرارت و حفظ خواص مکانیکی در شرایط دمای بالا است.

ویژگی‌های فولاد مقاوم به حرارت

مهم‌ترین نکته در مورد فولادهای مقاوم به حرارت این است که هر یک از انواع فولاد‌‌‌ها ممکن است دارای ویژگی و کاربردهای خاص خود باشند. بنابراین، برای انتخاب و استفاده از فولاد مقاوم به حرارت مناسب، نیاز به مطالعه و شناخت دقیق ترکیب شیمیایی، ساختار و خواص آن در شرایط مورد نظر است. در ادامه از سری ویژگی‌های کلی انواع فلزات مقاوم را ذکر کرده‌ایم:

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون

  • مقاومت در برابر تغییر شکل حرارتی

  • مقاومت در برابر خوردگی

  • پایداری ساختاری

  • کارایی در دمای بالا

انواع فلز مقاوم در برابر حرارت

انواع فلزاتی که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، هر یک دارای ساختار و ویژگی‌هایی مختص به خود هستند که برای استفاده در صنایع مختلف، باید با توجه به نوع ساختاری که دارند به کار گرفته شوند. در واقع در بازار آهن دسته ای از این محصولات هستند که با نام فولاد عملیات حرارتی شناخته شده اند، که از دسته فولاد‌های مقاوم در برابر حرارت بوده و در دسته پر فروش ترین محصولات نیز قرار گرفته اند.

فولاد MO40

فولاد MO40 یا ۱.۷۲۲۵ یکی از انواع فولاد‌های عملیات حرارتی هستند که با عملیات تمپرینگ و کوئنج به تولید رسیده اند. در واقع فولاد MO40 با توجه به اینکه با عملیات عملیات حرارتی به تولید رسیده اند، دارای استحکام بالایی بوده اند و با توجه به خواص فوق العاده ای که این نوع فولاد‌ها دارند، در دسته فولاد‌های الیاژی با کیفیت بالا قرار گرفته اند. نوع ترکیبات ساختاری این فولاد بر گرفته از کروم و مولبیدن است که کروم سبب ایجاد سختی در ساختار فولاد گشته است و مولبیدن سبب افزایش استحکام و سختی یکنواخت شده است. در ادامه کاربرد فولاد MO40 را بیان کرده ایم:

  • استفاده در صنایع نفت و گاز

  • هوا فضا و خودرو سازی

این فولاد در اشکال گوناگونی همچون میلگرد، یا صفحه و مقاطع مربعی تولید می شود. همچنین در وزن های مختلفی می توان آنرا تهیه کرده و در صنایع به کار برد. اگر قصد خرید میلگرد فولاد MO40 را دارید، برای محاسبه وزن آن می بایست طول و قطر آنرا بر حسب میلی متر داشته باشید؛ قطر هارا در یکدیگر ضرب کرده و سپس در طول و عدد 6.2 ضرب کنید. برای بدست آوردن حاصل برحسب کیلوگرم، بایست نتیجه این ضرب را در عدد 1000000 تقسیم کنید. حهت مشاهده لیست قیمت روز فولاد MO40 در ثامن تجارت، کلیک کنید.

فولاد MO40

فولاد CK45

فولاد CK45 یکی از فولادهای کربنی است که طبق استاندارد DIN با نام ۱.۱۱۹۱ تعریف شده است. این فولاد یک فولاد آلیاژی کربنی با محتوای کربن متوسط است که عمدتاً در فولادهای ساختمانی استفاده می‌شوند.

 

منبع: https://www.rokna.net/بخش-بازرگانی-171/894088-مقاوم-ترین-فلز-در-برابر-حرارت

  • ۰۲/۱۲/۲۳
  • مجله صنعتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی